آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

آواره شدن ۵۵۰ هزار نفر در افغانستان به‌ دلیل درگیری‌ها

با به قدرت رسیدن سنی های تندروی طالبان در افغانستان،  معضلات و مشکلات ملت مظلوم این کشور دوچندان شده

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ از اصلی ترین بحران های به وجود آمده بعد از به قدرت رسیدن سنی های تندرو، آواره شدن هزاران شهروند این کشور در جهان است.

آواره شدن ۵۵۰ هزار نفر در افغانستان به‌ دلیل درگیری‌ها

آژانس پناهجویان سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای از آواره شدن بیش از 550 هزار نفر در افغانستان به دلیل درگیری ها در این کشور خبر داد.

بر اساس این بیانیه، بیش از 550 هزار نفر در افغانستان از ابتدای سال جاری میلادی، خانه‌های خود را به دلیل درگیری ها میان سنی های تندروی طالبان و نیروهای دولتی افغانستان ترک کرده‌اند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تنها طی یک ماه گذشته، بیش از 126 هزار نفر از شهروندان افغانستان آواره شده‌اند.

به گفته این نهاد بین المللی، اکنون مساله بی‌خانمانی آوارگان در افغانستان به بزرگترین معضل داخلی افغانستان تبدیل شده است.

«شابیا منتو» سخنگوی آژانس پناهجویان سازمان ملل طی سخنانی گفت: نیاز مبرم برای حمایت از اقدامات بشر دوستانه در افغانستان احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جابجایی‌ها در افغانستان تا حد زیادی در داخل این کشور است و اگر موج آوارگان خروج از کشور شروع شود، نیاز به ارسال کمک اضافی از سوی کشورهای خارجی وجود خواهد داشت.

همچنین نمایندگان اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت یک نشست اضطراری در مورد افغانستان برگزار کردند.

نمایندگان آمریکا، چین و روسیه و هند به عنوان رئیس دوره‌‌ای شورای امنیت و تعدادی دیگر از اعضا در این نشست سخنرانی کردند که محور مشترک سخنان آنها در درجه اول نگرانی از تامین امنیت غیرنظامیان بود.

آنها از طالبان خواستند تا به شکلی ویژه امنیت مردم را تضمین کند.

نمایندگان کشورها همچنین خواستار باز گذاشتن مرزها شده و از این گروه خواستند که به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند، اجازه خروج بدهد.

نکته مهم دیگر در سخنان شرکت‌ کنندگان، نگرانی از ارتباط این گروه از سنی های تندرو با سازمان تروریستی القاعده بود.

برخی از این نمایندگان معتقد هستند که طالبان نه تنها رابطه خود با القاعده را قطع نکرده، بلکه با این  سازمان تروریستی ارتباط نزدیکی دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا