آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغانستان

سنی های تندروی طالبان روز به روز در حال پیشروی و تسلط بر مناطق بیشتری در افغانستان هستند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بسیاری از مردم مظلوم افغانستان به خصوص شیعیان این کشور به فکر فرار دوباره از کشورشان به سمت کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان هستند. اروپا نیز یکی از اماکنی است که برخی عزم خود را جزم کرده اند که به آنجا پناه ببرند.

چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغانستان

شش کشور عضو اتحادیه اروپا همزمان با پیشروی سنی های تندرو طالبان در خاک افغانستان، با ارسال نامه ‌ای به نهاد اجرایی این اتحادیه نسبت به توقف روند اخراج آن دسته از پناهجویان افغانستانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده، هشدار دادند.

کشورهای اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان در نامه ‌ای که خطاب به کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته شده، تصریح کرده‌اند که توقف بازگشت پناهجویان اخراج شده از خاک اروپا می‌تواند با مخابره پیامی غلط موجب افزایش انگیزه شهروندان افغانستان برای ترک خاک این کشور به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

این شش کشور از کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند تا با انجام مذاکره‌ با دولت افغانستان زمینه بازگشت پناهجویان به کشورشان را تسریع کند!

کشورهای امضا کننده این نامه همچنین اذعان کردند که درباره شرایط کنونی افغانستان که با توجه به خروج نیروهای بین‌المللی قابل پیش‌بینی بوده، آگاهی کامل دارند.

آنها همچنین با اشاره به وجود ۴.۶ میلیون افغانی آواره در منطقه از کمیسیون اروپا خواسته ‌اند تا با افزایش همکاری با پاکستان و ایران حمایت همه‌ جانبه ‌ای را از پناهجویان افغانستانی صورت دهد.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اینکه تحولات افغانستان به تکرار بحران مهاجرت به اروپا که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ رخ داد و موجب ورود بیش از یک میلیون پناهجوی خاورمیانه‌ای به کشورهای عضو اتحادیه شد، بیانجامد، نگرانند؛ بحرانی که ضمن تحمیل بار سنگین به نظام رفاهی و بهداشتی اتحادیه اروپا زمینه تقویت احزاب و گروه‌های راستگرای افراطی را فراهم کرد.

تنها در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۴ هزار افغانستانی تقاضای پناهندگی خود را به کشورهای اتحادیه ارائه کرده ‌اند که موجب شده این کشور پس از سوریه به عنوان دومین کشور اعزام کننده پناهجو به اتحادیه اروپا شناخته شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا