آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعههيئت ها و شعائر حسينى

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی: مخالفت با شعائر حسینی یا از روی نادانی است یا عوام فریبی

شب گذشته، 28 ذی حجه، مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (دام ظله) در آستانه ماه محرم الحرام، به رسم هر ساله، در بیتشان در شهر مقدس قم به سخنرانی پرداختند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در این مراسم مبلغان، طلاب، روحانیون، علماء، فضلا، سخنرانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضور داشته و از بیانات معظم‌له بهرمند شدند. بیانیات ایشان همچنین از شبكه جهانى مرجعيت، مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام و ديگر شبكه هاى مستقل شيعى به زبان های مختلف به صورت زنده پخش شد.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی: مخالفت با شعائر حسینی یا از روی نادانی است یا عوام فریبی

حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (دام ظله) در سخنرانی خود در آستانه ماه محرم الحرام فرمودند: در آستانه ماه محرم و صفر هستيم؛ دو ماهی که ماه عزا و مصیبت است. بدترین و فجیع ترین ظلم های تاریخ در روز عاشورا رخ داده است که بی نظیر بوده و خواهد بود.

معظم له درباره علت مستجاب نشدن برخی دعاها فرمودند: مرحوم سید ابن طاووس و دیگر علما برخی از اسباب عدم استجابت دعا را گردآوری کرده اند که به شانزده مورد می رسد. این اسباب منحصر به این شانزده مورد نيست و ياری نکردن امام حسين علیه السلام نیز یکی از این اسباب است و این فقط عقوبت در دنیا است و وای از عقوبت در آخرت.

مرجعیت شیعه درباره کوتاهی برخی افراد در هزینه کردن برای دستگاه امام حسین علیه السلام، فرمودند: اگر کسی قدرت ساخت حسینیه و برگزاری مراسم برای امام حسین علیه السلام و یا قدرت جمع آوری مبالغ نقدی برای ایشان را داشت و انجام نداد، در یاری آن حضرت کوتاهی کرده است.

ایشان در ادامه، درباره ادعای برخی افراد و دولت ها که مجالس حسینی را عامل انتشار کرونا می دانند، به نقل داستانی از پدرشان پرداخته و فرمودند: زمانی در کربلا وبا شایع شد و عده زیادی را از بین برد و کار به جایی رسید که مردم مرده های خود را در خیابان رها کرده بودند. ایشان ادامه می دادند که برخی از خانه ها بر اثر بیماری از سکنه خالی شد. اما از منزل ما حتی یک نفر هم از دنیا نرفت. و دلیل آن ذکر مصیبتی بود که هر روز در منزل ما برپا بود.

ایشان در ادامه ضمن بیان اینکه ” امام حسین علیه السلام در تاریخ بشریت استثناء هستند” افزودند: اگر کسی در یاری دستگاه امام حسین علیه السلام کوتاهی کند شامل خذلان خدای متعال می شود. تشکیک و ایجاد شبهه از زمان های گذشته بوده است و حتی برخی شهادت حضرت امام حسین علیه السلام را انکار کردند.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی (دام ظله) افزودند: دو گروه در راه یاری امام حسین علیه السلام مسئولیت بیشتری دارند: یکی عالمان و دیگری جوانان. ایشان باید وظیفه خود را بشناسند و به آن عمل کنند.

ایشان در ادامه افزودند: مسأله دیگر مبحث تبلیغ دین و اسلام و امام حسین علیه السلام است که باید در این ماه به آن پرداخته شود و از طریق آن از اسلام اصیل و صحیح تبلیغ شود؛ اسلامی که حتی در کشورهای اسلامی اجرا نمی شود. رساندن عقاید، احکام و اخلاق اسلام باید به جهان رسانده شود. این مسئولیت بر عهده همگان در حدّ توانشان است. امروز شبکه های ماهواره ای بسیاری در راه خدشه دار کردن چهره اسلام فعالیت می کنند که مقابله با آن بر عهده همگان است و در این باب وظیفه علما بیشتر از سایرین است.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی (دام ظله) افزودند: در طول تاریخ هیچگاه زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام در سخت ترین شرایط ترک نشد. این عزاداری ها، مراسم ها، استقبال محرم و سیاه کوبی ها تماماً از شعائر حسینی است و مخالفت با آن یا از نادانی است و یا از عوام فریبی. اگر کسی لمعه و رسائل را خوانده باشد با آن مخالفت نمی کند. کسانی با این شعائر مخالفت می کنند که در پی منطق رأی باشند نه منطق اهل بیت علیهم السلام.

ایشان همچنین افزودند: فقهای بزرگ در طول تاریخ و در زمان شیوع بیماری های همه گیر زیارت عتبات مقدس را منع نکردند. در راه تعظیم شعائر حسینی بکوشید و تا سال بعد آن را گسترش دهید. شایسته است حتی در این راه قرض کنید همانگونه که برای سایر امور زندگی قرض می کنید. سعی کنید تمام شعائر مقدس امام حسین علیه السلام ادامه پیدا کند و گسترش یابد و شعائر جایز دیگر مانند مراسم استقبال از ماه محرم نیز به آن اضافه شود.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی (دام ظله) در بخشی از اظهارات خود درباره وضعیت کشورهای اسلامی فرمودند: حتی به یک هزارم اخلاق، عقاید و احکام اسلام در کشورهای اسلامی عمل نمی شود.

ایشان در پایان فرمودند: مسأله دیگر، موضوع اربعین و تعظیم شعائر حسینی در آن ایام است که تلاش و کوشش مردم عراق در این مقوله قابل تحسین است. از اکنون تصمیم بگیرید که به اندازه توان در هر نقطه از دنیا برای تجلیل از اربعین گام بردارید تا با شکوه‌تر از سال‌ گذشته برگزار شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا