آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

بحران آب در استان خوزستان ایران

خوزستان یکی از ثروتمند ترین استان های ایران به شمار می رود اما متأسفانه مردم این استان، با مشکلات مختلفی که یکی از اصلی ترین آن کمبود آب است، دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بحران کمبود آب، باعث آسیب رسیدن به زندگی اکثر قریب به اتفاق مردم خوزستان شده زیرا طبق آمار رسمی، درصد بالایی از آنان، از طریق کشاورزی و دامپروری که نیاز شدیدی به آب دارد، امرار معاش می کنند.

بحران آب در استان خوزستان ایران

استان خوزستان با مساحت 64 هزار کیلومتر مربع و نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت، یکی از بزرگ ترین و وسیع ترین استان های ایران است.

این استان علاوه بر اینکه حجم بسیار زیادی از چاه های نفتی را در خود جای داده، از نظر منابع آبی هم یک سوم آب کل ایران را در خود جای داده اما به رغم همه اینها، مردمش با فقر و مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند که علل این موضوع، مسائل مختلفی است از جمله ایجاد چندین سد و انتقال آب این استان به دیگر مناطق ایران.

در پی کمبود شدید آب کم کم صدای اعتراض های مردمی در استان خوزستان بلند شده و تبدیل به تظاهرات و اعتراض هایی در زمینه های مختلف گردید. در واکنش به این اعتراض ها، نیروهای انتظامی و گارد ویژه وارد عمل شده تا به تظاهرات پایان داده که بر اثر زد و خورد میان طرفین، تعدادی جوان جان خود را از دست دادند.

حال می توان گفت خوزستان وارد پنجمین روز اعتراض های خود می شود و روز گذشته هم مراسم تشیع و خاکسپاری جان باختگان اعتراض های اخیر، با حضور هزاران تن از شهروندان خوزستانی، برگزار شد.

در این میان دولت ایران بسیار دیرهنگام وارد عمل شده و با تصویب چندین مصوبه، سعی در حل موقتی این مشکل دارد. رئیس جمهور ایران هم در چند روز اخیر دو بار درباره مشکل کم آبی خوزستان سخن گفت و مدعی شد که “دولت لحظه ای نبوده که به فکر مشکلات مردم نباشد”.

از سوی دیگر رئیس جدید قوه قضائیه ایران هم به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد مشکلات آبی خوزستان را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند.

متأسفانه موضوع آب خوزستان هم مانند بسیاری از دیگر مشکلات ایران به بهانه ای برای انتقاد و دعوای سیاسی جناح های مختلف ایران تبدیل شده به گونه ای که برخی از چهره ها و نمایندگان اصولگرای ایران این موضوع را بهانه کرده تا دولت فعلی را به باد انتقاد بگیرند و همه مشکلات مردم خوزستان را بر گردن دولت بیاندازند و در پاسخ به این انتقادها، چهره ها و برخی مقام های دولتی و فعالان سیاسی نزدیک به دولت، مشکل آب این استان را ریشه ای و مربوط به دوره های قبل از دولت فعلی دانسته اند.

در پی بروز مشکلات برای دسترسی به آب در خوزستان، بسیاری از کنشگران اجتماعی نسبت به این دغدغه مردم خوزستان واکنش نشان دادند و هشتگ های مختلفی نیز در فضای مجازی ایجاد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا