آفریقااخبارجهانجهان اسلام

داعش به دنبال خلافت دوم خود در آفریقا است

تحولات اخیر داعش بیانگر تلاش این گروه تروریستی برای راه‌اندازی مجدد خلافت مورد نظر خود این بار در قاره آفریقا است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ اگر به ادعای داعش، خلافت جدیدی ظهور کند، به احتمال زیاد در آفریقای مرکزی، جایی بین مالی تا چاد ایجاد خواهد شد.

داعش به دنبال خلافت دوم خود در آفریقا است

در حالی که در روزهای اخیر، سقوط چند شهر در افغانستان به دست طالبان توجهات را به سوی خاورمیانه جلب کرده، در نقطه دیگری از جهان گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و القاعده در آفریقا به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهند.

دامنه فعالیت داعش و به طور کلی تروریست‌هایی با طرز فکر نزدیک به داعش مانند بوکوحرام نزدیک به یک دهه است که در آفریقا گسترش پیدا کرده و به دلیل مسائلی مانند فقر، و فساد‌ در دولت‌های آفریقا گرایش به این گرو‌ه‌های افراطی به سرعت در حال رشد است. به عبارت دیگر، هر دو گروه داعش و القاعده با شکست در خاورمیانه در تصمیمی استراتژیک، آفریقا را به اولویت خود تبدیل کرده‌اند.

این تحولات در آفریقا باعث شد که در هفتم تیرماه، رم میزبان نشستی با هدف بررسی موضوع رشد نفوذ داعش در قاره آفریقا باشد. این نشان می‌دهد که کشورهای غربی نگرانی زیادی از تبدیل شدن منطقه استراتژیکی مانند غرب آفریقا و منطقه موسوم به ساحل به قلمرو تازه داعش دارند.

با وجود اینکه داعش تقریبا تمامی قلمروی خود در عراق و سوریه از دست داده اما در بخشی از آفریقا ـ موسوم به ساحل یعنی منطقه غرب آفریقا فعالیت خود را افزایش داده است. منطقه‌ای که داعش و سایر گروه‌های دیگر مانند بوکوحرام در آن فعال هستند گستره وسیعی را از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزایر و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد.

از طرف دیگر منطقه ساحل، همواره منطقه‌ای کلیدی برای عبور تعداد زیادی از مهاجرانی است که می‌خواهند خود را به اروپا برسانند. این منطقه همچنین مسیر ترانزیت مواد مخدر، تجارت اسلحه و مسیر عبور افراطیان وابسته به گروه‌هایی مانند داعش است.

آن طور که پیداست شکست داعش در عراق و سوریه به ایدئولوژی افراطی سنی‌های تندرو پایان نداد و تنها موقعیت جغرافیایی آنها را عوض کرد؛ سنی‌های تندرو در آفریقا مانند بوکوحرام و الشباب نیز به نوعی خود را زیر چتر داعش قرار دادند تا فعالیت خود را گسترش داده و تفکرات افراطی خود را به منصه ظهور بگذارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا