اخبارایرانجهان

ادعای ترسناک بانک جهانی ، ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر کامل فرو رفته‌اند

بانک جهانی گزارشی درباره آمار خط فقر در ایران را در سکوت خبری منتشر کرده که از وضعیت فقر در ایران خبر می‌دهد. طبق گزارش بانک جهانی، تقریباً ۱۰ میلیون ایرانی در فقر فرو رفته‌اند.

فقر، قصه خطرناکی است که سلامت، امنیت و حیات افراد را با چالش روبه‌رو می‌کند. جمعیت فقرا در ایران از سال ۱۳۹۷  با اعمال تحریم‌ها افزایش‌یافته است ، زیرا از یک‌سو اقتصاد در ایران ، کوچک‌شده و از سوی دیگر تورم در این کشور افزایش‌یافته است.

در این ارتباط علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری در اردیبهشت‌ماه هشدار داد و گفت: «۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی و ۲۰۲۰ محله از امکانات اولیه زندگی محروم‌ هستند.»

همچنین به گفته معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس ایران ، حدود یک‌سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

در همین حال محسن پیرهادی، دیگر نماینده مجلس ایران ، در مرداد امسال گفت: «۲۸ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند.»

همچنین حسینعلی شهریاری، نماینده دیگر مجلس ایران ، نیز آذرماه امسال گفت: «سفره مردم کوچک نشده بلکه خالی‌شده است.»

این هشدارها حاکی از آن است که اقتصاد کوچک‌شده و درآمدها کفاف تورم بالای ۴۰ % را نمی‌دهند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: گزارش بانک جهانی اولین ارزیابی رسمی این نهاد از فقر در کشور ۸۵ میلیون نفری ایران بعد از سال ۱۹۷۹ است ، بر اساس این گزارش نابرابری و فقر در یک دهه منتهی به سال ۲۰۲۰ افزایش‌یافته است ، سیاست‌های ایالات‌متحده هم به این وضعیت دامن زده وزنان بیش‌ترین تأثیر را از تحریم‌ها و همه‌گیری COVID-۱۹ متحمل شده‌اند.

بر اساس این گزارش در دهه‌های منتهی به سال ۲۰۱۱ در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران شاهد کاهش فقر بود به طوری که ایرانیانی که به زیر خط فقر جهانی سقوط کرده بودند از ۴۰ % جمعیت در سال ۱۹۸۰ به حدود ۲۰ % در اوایل دهه ۲۰۰۰ رسیده بودند.

اما از سال ۲۰۱۱، «تحریم‌هایی که توسط ایالات‌متحده و سایر کشور‌ها اعمال شد، بار دیگر تأثیر مخربی بر رشد اقتصادی و رفاه ایرانیان گذاشت. درنهایت اقتصاد ایران از «یک دهه رشد اقتصادی از دست رفته» رنج برده است.

در این گزارش آمده که مشکلات اقتصادی در ایران یکی از عوامل ناآرامی‌های سراسر در سال گذشته بود که با مرگ مهسا امینی جرقه زد.

در بخشی از گزارش آمده که «ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)  است که داده‌های بررسی بودجه خانوار باکیفیت بالا را به صورت سالانه جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در دسترس عموم قرار می‌دهد. این داده‌ها، به تشخیص روندها، عوامل تعیین‌کننده و محرک‌های فقر در ایران در سطوح ملی، ملی و خانگی کمک کرده است.»

بانک جهانی نوشت: ایران طی دهه گذشته هر سال به‌طور میانگین ۰.۶ واحد درصد کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است. مدیریت بهتر درآمد‌های نفتی ناپایدار و تلاش‌های مستمر برای تنوع بخشیدن به آن ممکن است به کاهش تأثیر اقتصادی این نوسانات در آینده کمک کند.

بانک جهانی تأکید کرده ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر کامل فرورفته‌اند و نابرابری‌های اجتماعی زیاد شده است ، ۴۰ درصد مردم ایران در معرض فقر هستند ، فقدان رشد اقتصادی تمام ماجرا نیست.

در طول دوره کوتاه توسعه اقتصادی در ایران، نرخ فقر به سختی پایین آمده است ،منافع رشد نصیب خانوار‌های پنج دهک‌ بالا مصرف‌شده درحالی‌که خانوار‌های پنج دهک‌ پایین عقب ماندند. همچنین شواهدی مبنی بر نابرابری‌های ساختاری مداوم بین ساکنان روستایی و شهری، مردان وزنان و افراد دارای تحصیلات و فاقد تحصیلات متوسطه وجود دارد.

بانک جهانی هم چنین نوشته است که دو گزارش دیگر در اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد، یکی در مورد تأثیر متفاوت اعمال مجدد تحریم‌ها و کرونا بر رفاه خانوار‌ها در ایران و دوم در مورد پیامد‌های رفاهی خشک‌سالی و کمبود آب.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا