آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

درخواست 40 کشور جهان از چین درباره مسلمانان سین‌کیانگ

با افزایش اقدام های دولت مرکزی چین علیه مسلمانان این کشور که در مناطق و ایالت های غرب چین سکونت دارند، اعتراضات و انتقادهای بسیاری از کشورهای نسبت به این موضوع افزایش یافته است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا ۴۰ کشور جهان از چین خواستند اجازه تحقیقات از وضعیت مسلمانان سین‌کیانگ را بدهد.

درخواست 40 کشور جهان از چین درباره مسلمانان سین‌کیانگ

در پی افزایش فشارهای دولت مرکزی چین علیه مسلمانان این کشور، ۴۰ کشور از چین خواستند اجازه دهد رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد برای اطلاع از وضعیت مسلمانان اویغور از ایالت سین کیانگ بازدید کند.

چین از سوی برخی کشورها از جمله کشورهای غربی‌ به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور شکنجه و آزار جنسی آنها متهم است.

چین همچنین به فشار بر جمعیت مسلمان خود در ایالت غربی سین کیانگ متهم شده اما همه این اتهامات را رد می‌کند.

سفیر کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو به نمایندگی از ۴۰ کشور دنیا از جمله آمریکا، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن از چین خواست فوراً اجازه دهد تا “میشل باشله” رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل به سین کیانگ برود.

سفیر کانادا در این بیانیه اعلام کرد: گزارش‌هایی از زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و همچنین هدف قرار دادن سیستماتیک مسلمانان و سایر اقلیت‌ها در ایالت سین کیانگ وجود دارد.

وی ادامه داد: ما از چین می‌خواهیم اجازه دهد کارشناسان سازمان ملل و در راس آنها رئیس نهاد حقوق بشری این سازمان از این ایالت دیدار کند.

باشله نیز روز دوشنبه اظهار امیدواری کرده بود چین اجازه دیدار کارشناسان این نهاد را از ایالت سین کیانگ صادر کند.

او از سال ۲۰۱۸ با چین برای صدور این مجوز در حال مذاکره است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا