آسیااخباربحرینجهانجهان اسلام

تشدید اعتراضات مردمی و بین المللی در واکنش به شهادت زندانی سیاسی بحرینی

به رغم گذشته چند روز از انتشار خبر شهادت یک زندانی سیاسی بحرینی، اعتراض های مردمی بحرین و نیز انتقادهای بین المللی نسبت به این رخداد، همچنان ادامه دارد.

آنچه بر اهمیت موضوع افزوده این است که این زندانی سیاسی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در زندان جان داده در حالی که پیش از این، بارها و بارها احزاب، جریان های سیاسی و نهادهای مردمی بحرین نسبت به تلف شدن زندانیان سیاسی بر اثر ابتلا به کرونا هشدار داده بودند اما دستگاه های امنیتی آل خلیفه هیچ گونه توجهی به هشدارها نداشتند.

تشدید اعتراضات مردمی و بین المللی در واکنش به شهادت زندانی سیاسی بحرینی

شهادت “حسین برکات” یکی از زندانیان سیاسی در بحرین به علت ابتلا به ویروس کرونا که چند روز پیش رخ داد، باعث تشدید اعتراضات مردمی در این کشور شده، کشوری که با گسترش ویروس کرونا در زندان ها مواجه است و همین امر سلامت زندانیان را به خطر انداخته.

با وجود تهدیدها و استقرار نیروهای نظامی در منطقه الدیه، نظام حاکم منامه نتوانست مردم را از مشارکت در تظاهرات گسترده و زیارت قبور شهدا باز دارد. این تظاهرات نشان داد که مردم تا چه حد از بی توجهی نظام سلطنتی به سلامت زندانیان عصبانی هستند زیرا آل خلیفه از ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زندانیان عمداً خودداری می کند و همین امر باعث ابتلای زندانیان به ویروس کرونا شده است.

در همین حال در منطقه الدیر نیز تظاهرات گسترده ای پس از مراسم ختم شهید “حسین برکات” برگزار شد و معترضان به سوی قبرستان ابوعنبره حرکت کردند. قبرستان ابوعنبره از چندی پیش تحت محاصره شدید نیروهای امنیتی است. شرکت کنندگان در تظاهرات تصاویر شهدا و پلاکاردهایی به دست داشتند و شعارهایی با مضمون ادامه فعالیت های خود تا آزادی زندان سرمی دادند.

گفتنی است، حکومت بحرین به درخواست های مردمی و بین المللی برای آزاد کردن زندانیان سیاسی در اوضاع شیوع بیماری کرونا هیچ توجهی نمی کند، نظامی که همچنان با زبان زور با مردمش سخن می گوید و در آخرین اقدام سرکوبگرانۀ خود به قلع و قمع معترضان در منطقه السنابس پرداخت.

از سوی دیگر فعالان حقوقی، تظاهراتی مقابل ساختمان نخست وزیری انگلیس در اعتراض به تداوم نقض حقوق بشر در زندان های نظام حاکم بحرین برگزار کردند و از دولت لندن خواستند که به حمایت های خود از نظام سلطنتی منامه پایان دهد.

نمایندگان پارلمانی احزاب مختلف انگلیس نیز از دولت خواستند که قانون کیفری «ماگنیتسکی» را علیه «راشد آل خلیفه» وزیر کشور بحرین به علت دست داشتن وی در جرایم شکنجه زندانیان اجراء کند.

در همین حال 18 حزب انگلیسی در نامه ای تأسف خود را از ورود راشد آل خلیفه به لندن و استقبال گرم از وی اعلام کردند و گفتند که وی در نقض حقوق زندانیان دست دارد و جرایم بزرگی را نیز در حق کودکان و افراد کم سن و سال دربند در زندان ها مرتکب می شود. دیروز هم 20 نماینده پارلمان در انگلیس با امضای نامه ای مشابه از ربودن و شکنجه 60 زندانی سیاسی در بحرین ابراز نگرانی کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا