آسیااخبارجهانجهان اسلامسوریه

ميليون ها دلار حمایت مالی قطر از جبهه النصره

هر چه زمان پیش می رود، اسناد و مدارک بیشتری منتشر می شود که اطلاعات محرمانه ارتباطات و وابستگی های گروهک های سنی تندرو و تکفیری را با کشور‌های حامی آنها فاش می‌کند.

سندی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که قطر میلیون‌ها دلار به سنی‌های تندروی «جبهه النصره» در سوریه کمک کرده داده است.

ميليون ها دلار حمایت مالی قطر از جبهه النصره

اسنادی که به دیوان عالی انگلیس ارائه شده، نشان می دهد که قطر میلیون‌ها دلار به عناصر «جبهه النصره» در سوریه کمک کرده است.

روزنامه انگلیسی «تایمز» اعلام کرده تعدادی از اسناد ارائه شده به دیوان عالی «لندن» را مشاهده کرده که نشان می‌دهد سیاستمداران و بازرگانان ارشد و مؤسسات خیریه و کارکنان حکومت قطر با استفاده از دفتر شخصی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور و دو بانک مهم قطر برای انتقال میلیون‌ها دلار  به «جبهه‌ النصره» به عنوان شاخه نظامی سازمان تروریستی القاعده در سوریه، استفاده کرده است.

این گزارش ها در اسنادی آورده شده که نُه شهروند سوری هفته جاری به دیوان عالی لندن ارائه و طرح دعوی کردند. آنها بر این اساس که توسط قطر یا جبه النصره متحمل خسارات مالی، شکنجه، بازداشت خودسرانه و تهدید به اعدام شده اند از دادگاه درخواست جبران خسارات کردند.

ظاهرا در اسناد ارائه شد، شواهدی موجود است مبنی بر که قطر توطئه‌ای را طراحی کرده بوده تا گروه تروریستی جبهه‌ النصره را در جریان ناآرامی‌های داخلی سوریه، تحت حمایت مالی قرار دهد.

همچنین در این اسناد آمده که میلیون‌ها دلار پول مذکور از طریق قراردادهای بیش از حد قیمت گذاری شده ساخت و ساز، خریدهای بیش‌ از حد قیمت‌گذاری شده املاک و پرداخت‌های بیش از حد به کارگران سوری، به جبهه النصره انتقال داده می‌شده است.

در این اسناد همچنین آمده که بودجه مورد نظر یا به طور مستقیم به سوریه ارسال می‌شده و در اختیار جبهه النصره قرار می‌گرفته یا این که از طریق بانک‌هایی به ترکیه منتقل می شده و پس از برداشت برای تحویل به این گروه تروریستی به مرزهای سوریه فرستاده می شده است.

«بانک ملی قطر» که بزرگ‌ترین مؤسسه مالی غرب آسیا (خاورمیانه) به حساب می آید به همراه «بانک دوحه» متهم به تسهیل معاملات فوق هستند.

گروه تروریستی جبهة النصره شاخه نظامی القاعده در سوریه، هم اکنون در قالب گروهک «هیئت تحریر الشام» بر بخش‌هایی از استان ادلب در شمال غرب سوریه تسلط دارد.

این گروهک تروریستی علی‌رغم تغییر چند باره نام خود و در نهایت حضور در قالب هیئت تحریر الشام، همچنان به عنوان یک گروهک تروریستی شناخته می‌شود.

«محمد الجولانی» از اکتبر ۲۰۱۷ به این سو سرکردگی این گروهک تروریستی را به طور رسمی بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا