آسیااخباراروپاافغانستانجهانجهان اسلام

از خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا عملیات تروریستی علیه شیعیان

هفته به هفته که می گذرد، بر تعداد نیروهای ناتو که بعد از دو دهه اشغالگری، از افغانستان خارج می شوند، افزوده می شود و تا کمتر از دو سال دیگر این کشور خالی از نیروهای ناتو خواهد شد.

به رغم خوشحالی بیشتر شهروندان افغانستان از استقلال کامل کشورشان و خالی شدن خاکشان از نیروهای خارجی، اما خطر بازگشت و قدرت گرفتن مجدد نیروهای گروه سنی های تندروی نیز وجود دارد.

دبیرکل ناتو بار دیگر به ادامه کمک‌های مالی و آموزشی به نیروهای افغانستان تاکید کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با «کایا کالاس» نخست وزیر استونی اظهار داشت که خروج منظم و هماهنگ نیروهای ناتو از افغانستان ادامه دارد، اما همچنان این سازمان به کمک‌ها و همکاری‌ هایش با این کشور ادامه خواهد داد.

وی همچنین گفت که سازمان ناتو به مردم افغانستان و تأمین صلح در این کشور کمک خواهد کرد.

دبیرکل ناتو حدود دو هفته پیش نیز گفته بود که هر چند ماموریت آموزشی ما در افغانستان رو به پایان است، اما از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی می‌کنیم.

وی تاکید کرده بود که پایان ماموریت «حمایت قاطع» به معنای پایان مشارکت با افغانستان نیست و فصل جدیدی از همکاری‌ها آغاز خواهد شد.

استولتنبرگ اظهار داشت راه‌هایی را برای فراهم سازی پشتیبانی مالی، آموزشی و پشتیبانی جامعه جهانی از افغانستان در نظر داریم و اجرایی خواهیم کرد.

دبیرکل ناتو پیش از این نیز گفته بود که: ما همراه با آمریکا وارد افغانستان شدیم و اکنون نیز در کنار یکدیگر از آنجا خارج می‌شویم و این یک تصمیم سخت بود.

متاسفانه هر بار که موضوع خروج نیروهای بین المللی از افغانستان بیشتر می شود، طالبان با انجام چند عملیات تروریستی علیه شهروندان بی گناه و غیر نظامی و بخصوص شیعیان افغانستان، فضا را بهم می ریزند و نشان می دهند که همچنان در صحنه حضور دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا