آسیاآمریکااخبارجهانجهان اسلامعراق

موافقت اولیه آمریکا با خروج نیروهای نظامی خود از خاک عراق

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا آمریکا با خروج الباقی نیروهای نظامی خود از خاک عراق در یک چارچوب زمانی مورد توافق، موافقت کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده و «فؤاد حسین» همتای عراقی وی پس از انجام گفتگویی راهبردی، یک بیانیه مشترک صادر و در این بیانیه، خروج زمان‌بندی شده نیروهای آمریکایی از خاک عراق را تأیید کردند.

موافقت اولیه آمریکا با خروج نیروهای نظامی خود از خاک عراق

در این بیانیه آمده: طرفین تأیید کردند که مأموریت آمریکا و نیروهای ائتلاف تغییر یافته و بر آموزش و مشورت و خروج نیروهای رزمی باقی‌مانده از عراق بر اساس زمان‌بندی که متعاقباً در گفت‌وگوهای فنی تعیین می‌شود، تمرکز خواهد داشت.

این بیانیه می‌افزاید: دولت عراق بر تعهد خود به محافظت از کارکنان، کاروان‌ها و ساختمان‌های دیپلماتیک ائتلاف جهانی تأکید می‌کند. دو کشور بر این نکته نیز تأکید کردند که پایگاه‌هایی که کارکنان آمریکا و ائتلاف در آن حضور دارند، پایگاه عراقی محسوب شده و حضور آن‌ها فقط در حمایت از تلاش عراق در مبارزه با سنی های تندروی داعش است.

در این بیانیه تصریح شده که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا بنا به دعوت دولت عراق و برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در نبرد علیه داعش، در خاک این کشور حضور دارند.

بغداد و واشنگتن در بیانیه‌ مشترک خاطرنشان کردند: دو کشور قصد دارند گفت‌وگوها را از طریق کمیته مشترک نظامی ادامه دهند تا از منطبق بودن فعالیت‌های ائتلاف جهانی با نیازهای نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه، اطمینان حاصل شود.

«فواد حسین» وزیر خارجه پس از دیدار خود و بیانیه مشارر امنیت ملی این کشور، در بیانیه ای مستقل اعلام کرد: نیروهای عراقی به برنامه‌های آمریکا مربوط به آموزش، تسلیح و تجهیز نیاز دارد.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: ما در گذشته با چالش‌های امنیتی زیادی مواجه شدیم و دولت عراق از تلاش‌های آمریکا برای بازسازی ارتش و آموزش نیروهای امنیتی عراق و تجهیز آن و ارائه مشاوره در زمینه اطلاعاتی تمجید می‌کند.

فواد حسین در ادامه از همکاری و هماهنگی مشترک نیروهای امنیتی عراق با نیروهای ائتلاف بین المللی در زمینه‌های مختلف تشکر کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین بر پایبندی دولت عراق در حمایت از هیئت‌های دیپلماتیک و مراکز آنها و اهمیت شراکت در امر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، تقویت حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا در بازارهای عراق و اجرای پروژه‌های مشارکتی در زمینه‌های مهم و حیاتی تأکید کرد.

لازم به ذکر است، دور سوم گفت وگوهای راهبردی آمریکا و عراق، به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا