آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

«اعدام» ابزار همیشگی آل سعود برای خاموش کردن شیعیان عربستان

بررسی ها نشان می دهد حکومت آل سعود همواره از اعدام برای سرکوب استفاده کرده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ فعالان حقوق بشر می گویند مقامات آل سعود بخصوص در پنج سال گذشته از اعدام به عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان و معترضان عربستانی از جمله شیعیان استفاده کرده اند.

«اعدام» ابزار همیشگی آل سعود برای خاموش کردن شیعیان عربستان

بررسی تاریخ سیاسی عربستان نشان می دهد حاکمان سعودی از زمان روی کار آمدن تاکنون همواره از ابزار اعدام برای خاموش کردن صدای مخالفان خود بخصوص شیعیان در این کشور استفاده کرده اند.

این جنایت در پنج سال اخیر نیز ادامه داشته و نسبت به قبل روند افزایشی به خود دیده از همین رو تعدادی از اعدام های اجرا شده در این مدت، در میان مخالفان و فعالان صلح طلب از جمله شیعیان بوده است.

در طول پنج سال اخیر یعنی در دوره پادشاهی “سلمان بن عبدالعزیز” تعداد اعدام مخالفان و فعالان به مرز 800 نفر رسیده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر اروپایی- عربستانی، این فقط آن تعداد از اعدام های است که به ثبت رسیده و تعدادی از اعدام ها نیز بوده که به ثبت نرسیده و تعداد آنها مشخص نیست.

به گفته فعالان، ریاض در این مدت دستکم 10 حکم اعدام علیه کودکان را اجرا کرده که هیچ محاکمه عادلانه ای در حق آنها انجام نشده است.

سال 2019 میلادی، جهان در نتیجه یک فاجعه انسانی در عربستان سعودی بیدار شد.

مقامات آل سعود 37 نفر از شهروندان عربستانی از جمله 33 شیعه را اعدام کردند.

این خبر باعث واکنش شدید جهانی شد به طوری که کمپین های بین المللی مخالفت با سرکوب در عربستان از طریق شبکه های مجازی به راه افتاد.

اعلام این جنایت باعث شد تا عربستان سعودی با استفاده از آیات قرآنی برای مشروعیت بخشیدن به جنایت هایش تلاش کند به طوری که آل سعود مدعی شد “این فعالان اعدام شده از شیطان پیروی کردند و به اقدامات تروریستی دست زدند.”

دیده بان حقوق بشر در واکنش به این اعدام ها اعلام کرده بود: اعدام 37 عربستانی در دوم ژانویه 2016 میلادی و در راس آنها آیت الله شیخ «نمر باقر النمر» پس از اعدام سال 2015 میلادی که 158 اعدام انجام شد، بزرگ ترین اعدام دسته جمعی در عربستان بوده و آن را شدیدا محکوم کرد.

اما با این حال اعدام و سرکوب با ابزارهای مختلف در عربستان و دیگر کشورهای خودکامه ادامه دارد، آتشی زیر خاکستر که هر آن ممکن است دامان حاکمان این کشورها را شعله ور کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا