آسیاآمریکااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

کارت قرمز بایدن به محمد بن سلمان .. بهبود احتمالی وضعیت شیعیان و زندانیان شیعه در عربستان

پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور وضعیت شیعیان در عربستان سعودی و همچنین زندانیان شیعه تا حدی بهبود یابد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ با ورود “جو بایدن” رئیس جمهور دمکرات ایالات متحده آمریکا به کاخ سفید و تکیه بر کرسی ریاست جمهوری این کشور، پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور وضعیت شیعیان در عربستان سعودی و همچنین زندانیان شیعه تا حدی بهبود یابد.

کارت قرمز بایدن به محمد بن سلمان

این موضوع را می توان از دو منظر مورد توجه قرار داد. منظر اول افزایش فشار دولت دمکرات آمریکا بر حکومت سعودی برای افزایش آزادی ها خواهد بود. منظر دوم هم اقدامات حکومت عربستان در برابر شیعیان و نیز زندانیان شیعه با هدف صلح طلب نشان دادن خود در جامعه بین الملل است.

دلیل این موضوع هم آن است که “بایدن” به محض گذشت چند روز از حضورش کاخ سفید، شمشیر را علیه “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی از رو خواهد کشید و دوران سختی برای وی رقم خواهد شد.

شاید یکی از دلایل این موضوع را هم بتوان با هدف امتیاز گیری دولت بایدن از حکومت سعودی عنوان کرد. آل سعود نیز ناگزیر است با هدف کاهش فشارها، به بخشی از درخواست های دولت جدید آمریکا تن دهد. تاریخ چند دهه اخیر حکومت سعودی نشان می دهد که هر دولتی در ایالات متحده آمریکا روی کار آمده، به شیوه ای متفاوت و جدید، آل سعود را لای منگنه قرار داده و از آنها امتیاز گرفته است.

وقیحانه ترین نمونه اش هم در دوران “دونالد ترامپ” رخ داد که در نهایت به قرارداد 200 میلیارد دلاری میان ریاض و واشنگتن منتهی شد و پس از آن ترامپ، آل سعود را “گاو شیرده” توصیف کرد، جمله ای به طور گسترده در فضای رسانه ای بین الملل بازتاب داشت.

با هدف اثبات این مدعی به اظهارات “آنتونی بلینکن” وزیر خارجه “بایدن” درباره جنگ یمن اشاره می کنیم که گفت: رئیس جمهور منتخب بایدن، صریحاً اعلام كرد كه ما به حمایت خود از جنگ سعودی علیه یمن پایان خواهیم داد.
اما نکته دیگری که در سخنان وزیر امور خارجه دولت دموکرات مطرح شد، خارج کردن نام انصارالله از فهرست گروه های تروریستی بود‌ و در آخر وی بر انتشار اسناد قتل “جمال خاشقچی” با هدف مجازات عاملان و آمران این جنایت، اشاره کرد.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل جهان عرب، اولویت “بایدن” در جهان عرب تغییر سیاست های ایالات متحده در برابر “محمد بن سلمان” است زیرا وی او را مهره ای می داند که با عملکردش، خودش را سوزانده و باید تعویض شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا