آسیااخباراروپاافغانستانجهانجهان اسلام

آغاز تحقیقات در هلند درباره جنایت جنگی نظامیان هلندی در افغانستان

اخبار رسیده از کشور هلند حاکی از آن است که مقام های رسمی این کشور دستور داده اند، درباره جنایت جنگی نظامیانش در افغانستان تحقیق کنند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان) به نقل از یورونیوز؛ وزارت دفاع هلند از دادستان های این کشور خواست در ارتباط با گزارش یکی از کهنه سربازان که ادعا می‌ کند به سمت غیرنظامیان افغانستانی آتش گشوده، تحقیقاتی را آغاز کنند.

سربازان هلندی در افغانستان

این کهنه سرباز هلندی می گوید به دستور فرماندهانش در ولایت ارزگان افغانستان در سال ۲۰۰۷ به روی غیرنظامیان آتش گشوده و امکان دارد که آنها را کشته باشد.

این کهنه سرباز شهادت داده که بسوی چندین خانه در «دره چورا» شلیک کرده زیرا فرماندهانش بر این باور بوده اند که کانون گردهمایی تروریست های طالبان در ولایت ارزگان است.

این نظامی در گفتگو با روزنامه «تراو» چاپ هلند گفته زمانی که به سوی منازل شلیک کرده با هیچ اقدام متقابلی مواجه نشده در صورتی که اگر عناصر مسلح در این خانه ها حضورداشتند با سلاح های خود پاسخ می دادند.

بر اساس یک تعامل بین ارتش هلند و دولت افغانستان، نظامیان هلندی تنها برای دفاع اجازه تیراندازی و شلیک داشته اند.

وزارت دفاع هلند می گوید گزارش این کهنه سرباز را بسیار جدی گرفته و در حال بررسی هر گونه حادثه خشونت آمیز شناخته شده در ارزگان در سال ۲۰۰۷ است.

این وزارتخانه تاکید کرده که در حال تلاش برای بهبود روشهایی است که از طریق آن کهنه سربازان راحت تر بتوانند درباره وقایع این چنینی گزارش ارائه دهند.

در ماه نوامبر، در استرالیا تحقیقاتی منتشر شد که نشان می داد نیروهای ویژه استرالیایی ۳۹ زندانی غیرنظامی را بین سالهای ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در افغانستان کشته اند.
مارک روته؛ نخست وزیر هلند، ماه گذشته گفت هیچ نشانه ای از «اقدام و ارتکاب به جنایات جنگی مشابه از سوی نظامیان هلند» مشاهده نشده است. با این حال وزارت دفاع تحقیقاتی مشابه با استرالیا را آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا