آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوری

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی یک دانشمند مسلمان برنده جایزه فیزیک جهانی شد

یک دانشمند مسلمان و تیم او در دانشگاه فنی آیندهوون هلند، جایزه «دستیابی به موفقیت سال» نشریه فیزیک جهانی در ۲۰۲۰ را به دست آورده‌ اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “الهام فدالی” نامزد دکترای گروه فیزیک کاربردی این جایزه را به همراه “آلن دیکسترا” و “اریک باکرز” دریافت کرد.

الهام فدالی

کار آنها نتیجه همکاری با “جنس رنه سوکرت” از دانشگاه “فردریش – شیلر – ینا” در آلمان و همچنین یک تیم بین المللی از همکاران بود.

گفتنی است علاوه بر داشتن برنامه‌هایی در مخابرات نوری و محاسبات نور، از ماده جدیدی که توسط آنها مبتنی بر سیلیکون ساخته شده، می ‌توان برای ایجاد حسگرهای شیمیایی نیز استفاده کرد.

“همیش جانستون” عضو هیات داوران و سرپرست جایزه فیزیک جهانی در این باره گفت: دستگاه ‌های سیلیکونی جامعه مبتنی بر اطلاعات ما را هدایت می‌ کنند، اما شکاف باند غیر مستقیم این ماده (یک ویژگی ذاتی ساختار اتمی، که مانع از انتشار نور آن می شود) مانع از استفاده از این مواد در ارتباطات از راه دور و سایر برنامه‌های نوری پیشرفته شده است.

وی در ادامه افزود: این تیم تحقیقاتی با ایجاد یک ماده مبتنی بر سیلیکون که در طول موج‌ های مخابراتی نور ساطع می ‌کند، دریچه‌ ای برای کاربردهای سیلیکونی در دنیای جدید را گشوده است.

گفتنی است نشریه فیزیک جهانی، نشریه‌ ای از موسسه مشهور فیزیک انگلستان است. آن‌ها هر ساله جایزه‌ ای به کشف جدید در دنیای فیزیک اعطاء می‌ کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا