اخباراروپاجهانجهان اسلام

نگاهی به جمعیت دو میلیون نفری شیعه در روسیه

مهاجران آذربایجانی، بیشتر جمعیت شیعیان روسیه را تشکیل می دهند و این مهاجران به کارهای خرد تجاری و دلالی در بازار مشغول هستند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روسیه کشوری با مساحت 17 میلیون کیلومتر مربع در شرق اروپا است که جمعیت آن بیش از 160 میلیون نفر است. بیشتر جمعیت این کشور مسیحی هستند و شیعیان بیش از یک درصد جمعیت روسیه را تشکیل می دهند.

مراسم عزاداری شیعیان روسیه

پیشینه تشیع در روسیه به قرارداد ترکمنچای برمی‌ گردد که بر اساس این قرارداد، مناطق شیعه‌ نشینی از ایران مانند دربند و داغستان به روسیه پیوست.

جمعیت شیعیان روسیه بیش از دو میلیون نفر تخمین زده شده است و بخش قابل توجهی از شیعیان این کشور را مهاجران آذری تشکیل می دهند.

گفتنی است، دولت روسیه برای این که از نفوذ و خطر وهابیت و فرقه های ساختگی در این کشور جلوگیری کند، با شیعیان همکاری می کند و به همین دلیل وضعیت شیعیان در روسیه، وضعیت مطلوبی است. وهابیان افراطی در روسیه پذیرفته شده نیستند، ولی شیعیان در این کشور دارای جایگاه ویژه ای هستند. دستگاه اطلاعاتی روسیه اذعان کرده که از مذهب تشیع، بوی ترور و عملیات های تخریبی نمی آید.

شایان ذکر است، مبلغان برای تبلیغات اسلامی در روسیه، مشکلات چندانی ندارند و مشکلات پیش رو در تبلیغات اسلامی در روسیه کمتر از مشکلات موجود در این خصوص در آذربایجان است. البته مسائل مالی جزء مشکلات مهم مبلغان شیعی در روسیه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا