آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

تولید عینک‌ های واقعیت مجازی مسجدالنبی در عربستان

مرکز چاپ و نشر قرآن ملک فهد عربستان با ارائه آماری از جدیدترین منشورات این مرکز از تولید عینک‌های واقعیت مجازی مسجدالنبی به منظور زیارت مجازی این مکان مقدس خبر داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان) به نقل از پایگاه خبری السبق عربستان، شیخ عبداللطیف، وزیر امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد عربستان و ناظر مجمع چاپ و نشر قرآن ملک فهد اعلام کرد: از زمان تأسیس مجمع چاپ و نشر در سال ۱۴۰۵ ه.ق تا به امروز بیش از ۳۴۲ میلیون نسخه قرآن در اندازه و طرح‌های مختلف به ۷۸ زبان دنیا به چاپ رسیده است.

او تأکید کرد: وزارت امور اسلامی و ارشاد عربستان به دنبال افزایش توان تولیدی مجمع چاپ قرآن ملک فهد نسبت به سال‌های گذشته است تا جایی که این مرکز توانسته در عرض دو سال در تولید نسخه‌های قرآنی، رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد چرا که موفق شده ۱۸ میلیون نسخه مصحف قرآنی در حجم و اندازه‌های مختلف با برآورد همان هزینه و با کیفیتی عالی، به چاپ برساند.

در حالی که میانگین تولید سالانه در ۳۳ سال پیش، ۹ میلیون نسخه در سال بود و با وجود اینکه امسال دنیا درگیر ویروس کرونا بود، مجمع چاپ و نشر قرآن عربستان توانست میانگین چاپ نسخه‌های قرآنی را همچون سال‌های گذشته حفظ کند.

شیخ عبداللطیف افزود: این سازمان در نظر دارد شش طرح دیگر را به اجرا بگذارد که به ترتیب: چاپ قرآن جدید در اندازه عادی ۱۹,۳×۱۳.۵ سانتی‌متر بوده که هر صفحه لاجرم با یک آیه به پایان نمی‌رسد و دیگری چاپ نسخه جدید قرآن در مقیاس ۳۵×۲۴.۵ سانتی‌متر بوده که به گفته وی بت خط جدید زیبایی کتابت شده است.

طرح دیگر، ترجمه قرآن کریم به زبان فلیپینی (تاگالوگ) است که ۵۰ میلیون نفر در دنیا به آن تکلم می‌کنند.علاوه بر آن ۱۴ ترجمه دیجیتال قرآن بر روی سایت مرکز طرحی دیگر است که شامل زبان‌های آمازیغی(بربری) به حروف عربی، جاوه‌ای، تاگالوگ، تاجیکی، مالایی، مندری، أنکو، ترکی، تلوگو، فارسی، ویتنامی، مالایالامو و نپالی است.

وی افزود: طرح بعدی چاپ ۶ جلدی تفسیر موضوعی قرآن به زبان اشاره با محورهای اصول عقاید، طهارت، نماز و عبادت، معاملات، اخلاق و آداب اسلامی است. همچنین زیارت مجازی مسجد‌النبی با استفاده از عینک‌های سه بعدی یکی دیگر از این طرح‌هاست که هدف از آن اطلاع‌رسانی به زائران درباره حرم نبوی است.

این برنامه شامل چندین عکس پانورامای ۳۶۰ درجه است که به طور کامل مسجدالنبی قدیم را از ابتدای ورودی باب السلام و گذر از مسیر باب جبرئیل تا روضه شریف، باب الرحمه و صحن‌های بیرونی مسجد نمایش می‌دهد.

همچنین این عینک‌های واقعیت مجازی، نمای مسجد از بالای مناره‌ها و نمایشگاه نسخه‌های خطی را نیز به نمایش گذاشته و این امکان را به مخاطب می‌دهد تا داخل مسجدالنبی را با عکس‌های پانورامایی به شکل واقعی مشاهده کند.

این مقام دینی عربستان با توجه به چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور برای استقبال از ۳۰ میلیون عمره‌گزار و زائر در طول یک سال، گفت: در راستای تحقق این چشم‌انداز دو رویکرد لازم است؛ افزایش تولیدات مجمع قرآن به ۱۸,۱۵۰.۰۰۰ نسخه مصحف در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف و نیز ترجمه‌ قرآن به دیگر زبان‌ها. به همین منظور تا ۳ ماه آینده نرم‌افزار دیجیتال مصحف مدینه ویژه «مک» به اتمام خواهد رسید که مطابق با خط مصحف مدینه است.

شیخ عبداللطیف در پایان خاطرنشان کرد: مرکز چاپ و نشر قرآن عربستان در نظر دارد در طول مدت کوتاهی، ۲۰ میلیون نسخه قرآن را در طرح و اندازه‌های مختلف عرضه کرده و در اختیار کشورهای متقاضی در اقصی نقاط جهان قرار دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا