آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

اعدام های دسته جمعی ربیع الأول؛ سالگرد اعدام شهید آیت الله نمر توسط آل سعود

ربیع الأول 1437 قمری، ماهی است که رژیم آل سعود در آن به بهانه مبارزه با تروریسم، آیت الله شیخ نمر باقر النمر، را اعدام کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ چهار سال پیش در چنین ماهی، یعنی ربیع الأول 1437 هجری قمری، رژیم آل سعود به بهانه مبارزه با تروریسم، 47 شهروند عربستانی از جمله چهار شهروند شیعه که در میان آنان روحانی، مبارز و مجاهد سرشناس شیعی یعنی آیت الله شیخ نمر باقر النمر بود، را اعدام کرد.

در این جنایت ضد بشری رژیم آل سعود در حق شهروندانش، علاوه شیخ نمر، سه شهروند شیعه دیگر به نامه های “محمد الشویخ”، “علی الربح” و “محمد الصویمل” نیز به اتهام دست داشتن در حوادث شهر “العوامیه” که در واقع اعتراضات علیه رژیم دیکتاتوری آل سعود بوده، اعدام شدند.

وزارت کشور عربستان سعودی به عنوان رسمی ترین ارگان اعلام کننده این اعدام ها، با صدور بیانیه ای رسمی که در خبرگزاری رسمی عربستان (واس) و فردای آن روز در روزنامه های رسمی این کشور منتشر شد، تلاش کرد با این موضوع به طور خیلی رسمی و جدی برخورد کند تا جلوی هرگونه واکنش نسبت به آن را بگیرد.

اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه اعدام این 47 نفر، با انتقاد و اعتراض بسیاری از کشورهای جهان مواجه شد.

در واکنش به این اعدام ها، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران ضمن انتقاد شدید از اعدام آیت الله نمر، اعلام کرد که انتقام الهی دامن سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.

از سوی دیگر دولت ایران نیز ضمن انتقاد رسمی از اعدام شهید نمر، اعلام کرد که اجرا کنندگان این اعدام، بهای سنگینی را خواهند پرداخت.

سپاه پاسداران ایران هم به شدت اعدام شیخ نمر را مورد انتقاد قرار داده و این اقدام را رفتاری شبیه به رفتار داعش دانست و گفت: انتقام شدیدی در انتظار رژیم سعودی است.

اما در عراق “نوری مالکی” معاون وقت رئیس جمهور عراق هم اعدام آیت الله نمر را محکوم کرد و “حیدر العبادی” نخست وزیر وقت عراق نیز اعدام این مجاهد نستوه را “یک شک شدید” نامید.

حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه ای رسمی اعدام شیخ نمر باقر النمر را به شدت محکوم کرده و آن را “ترور و جنایت” نامید و دلایل اعدام وی را “دلایل واهی” عنوان کرد.

در پایان لازم به یادآوری است که این اولین بار در تاریخ رژیم آل سعود نبوده که دست به اعدام های دسته جمعی زده است. آل سعود در نهم ژانویه 1980 میلادی نیز 63 شهروند عربستانی را در هشت شهر مختلف عربستان در یک روز اعدام کرد. افراد اعدام شده که همه از سلفی های جماعت دعوت به شمار می رفتند، در اقدامی بی سابقه در سال 1979 میلادی، حرم مکه را به تصرف خود در آورده و دست به تحصن زده بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا