آسیاآمریکااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

وهابی ها به جان هم افتادن؛ احضار محمد بن سلمان به دادگاه فدرال واشنگتن!

دادگاه فدرال واشنگتن در پی بررسی شکایت مشاور امنیتی پیشین ولیعهد رژیم وهابی آل سعود مبنی بر تلاش برای ترور وی، احضاریه ‌ای برای بن سلمان و 13 نفر دیگر از نزدیکان و مشاوران وی ارسال کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “سعد الجبری” مشاور “محمد بن نایف” ولیعهد پیشین عربستان علیه “محمد بن سلمان” و ۱۳ تبعه سعودی به اتهام تلاش برای قتل خود شکایت کرد و مدعی شد که “بن سلمان” در ماه اکتبر ۲۰۱۸ یعنی چند روز پس از قتل “جمال خاشقچی” روزنامه نگار سعودی در استانبول ترکیه، گروهی را برای ترور وی به کانادا فرستاده است.

وی که زمانی رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود و اکنون در کانادا پناهنده شده، چند ماه پیش با ارائه شکایتی به یک دادگاه آمریکایی گفت: “محمد بن سلمان” ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی تیمی را برای ترور وی (به کانادا) اعزام کرد، اما این طرح از سوی مقامات کانادایی خنثی شد.

الجبری به دادگاه آمریکایی اعلام کرده که ماموران سعودی با ویزای توریستی و با همراه داشتن ابزار آلات ارّه کردن جسد و کشتن او به روش قتل فاجعه بار “جمال خاشقچی” روزنامه نگار منتقد آل سعود، وارد کانادا شدند.

“الجبری” مشاور پیشین “محمد بن نایف” ولیعهد سابق عربستان است که در سال 2017 میلادی از سمت خود برکنار و “محمد بن سلمان” ولیعهد کنونی بجای وی منسوب شد. “الجبری” نزدیک ترین مشاوران “محمد بن نایف” بوده و بدلیل اینکه سال ‌های طولانی در کنار “محمد بن نایف” در دستگاه امنیتی عربستان بوده، اسرار زیادی از حکومت این کشور و خاندان آل سعود در اختیار دارد.

گفتنی است، این افسر اسبق اطلاعاتی عربستان اسناد و مدارک محرمانه ‌ای در اختیار دارد که “بن سلمان” ولیعهد سعودی را به همدستی در ترور، شکنجه و قتل وی متهم می‌ کند.

در همین راستا شبکه الجزیره قطر با انتشار گزارشی در این باره نوشت: مهترین چیزی که اکنون برای “الجبری” اهمیت دارد این است که آمریکا شکایت وی را جدی بگیرد و از سوی دیگر “بن سلمان” نیز نگران است که “الجبری” روابط “بن سلمان” با واشنگتن را تیره کند.

در همین حال “حسن البراری” استاد روابط بین الملل دانشگاه اردن طی اظهاراتی در این باره گفت: ارسال احضاریه به ولی عهد سعودی نشان دهنده میزان جدید دادگستری آمریکا در رسیدگی به پرونده الجبری است.

وی در ادامه گفت: اقدام دادگاه آمریکای در فرستادن احضاریه برای بن سلمان نشان می دهد که ولی عهد سعودی یا هر شخص دیگری، از هیچ مصونیتی در برابر دادگاه‌های آمریکایی برخوردار نیستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا