اخبار

پرونده سازی مقامات سعودی علیه روحانی شیعه؛ ادامه سرکوب سیسماتیک شیعیان در عربستان

«مایکل پیج» معاون بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر سازمان ملل عنوان کرد: خشونت و ارعابی که سرویس قضایی عربستان سعودی علیه روحانیون شیعه اعمال کرده

«مایکل پیج» معاون بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر سازمان ملل عنوان کرد: خشونت و ارعابی که سرویس قضایی عربستان سعودی علیه روحانیون شیعه اعمال کرده، بی عدالتی دیگری در فهرست بی عدالتی های طولانی مدت حکومت سعودی علیه شیعیان است.

 وی افزود به نظر می رسد در چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان، خبری از مبارزه با تبعیض علیه شیعیان سعودی وجود ندارد.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای تحت عنوان «عربستان: پرونده دیگری علیه روحانی شیعه زندانی» اعلام کرد: مقامات عربستان سعودی در تلاشند، پرونده دیگری علیه «شیخ محمد بن حسن الحبیب» تشکیل دهند و زمان حبس وی را افزایش دهند.

این در حالی است که وی در حال سپری کردن حکم ۷ سال حبس به دلیل اتهامات ادعایی و ساختگی است.

دیده بان حقوق بشر افزود: عربستان سعودی در تلاش است با ساختن پرونده دیگری علیه شیخ خطیب، او را به آنچه حمایت از جنبش های مردمی و تلاش برای ترک غیرقانونی عربستان و سفر به کویت خوانده، متهم کند.

براساس بیانیه دیده بان حقوق بشر سازمان ملل، قرار است جلسه محاکمه روحانی شیعه در دومین پرونده ساختگی علیه وی، به زودی برگزار شود و به احتمال زیاد در این جلسه حکم نهایی علیه شیخ حبیب صادر می شود.

بیانیه دیده بان حقوق بشر با اشاره به اینکه جلسه محاکمه این روحانی شیعه پس از اعدام دسته جمعی ۳۷ نفر از جمله ۳۲ شیعه برگزار می شود، افزود: شیعیان عربستان امیدوار بودند اصلاحاتی که محمد بن سلمان از آن دم زده، به تبعیض علیه آنها پایان دهد اما محدودیت های قضایی علیه رهبران مذهبی و اعدام های دسته جمعی چیزی جز رفتار کورکورانه مقامات سعودی علیه شیعیان را نشان نمی دهد. سرکوب روز افزون در سراسر عربستان امروز به بخشی تفکیک ناپذیر  از سیاستی تبدیل شده است که شیعیان عربستان مدت های مدیدی است با آن روبرو هستند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ریاض عموما به عبادت های علنی دیگر ادیان و مذاهب روی خوش نشان نمی دهد و علیه شیعیان در زمینه های مختلف از جمله تحصیل، قوه قضائیه، آزادی اعتقاد و اشتغال، نوعی تبعیض سیستماتیک قائل می شود، آمده است: در حال حاضر دهها نفر از شیعیان عربستان به دلیل مشارکت در اعتراضاتی که در آنها، برابری کامل و حقوق ابتدایی با دیگر شهروندان خواسته شده بود، پشت میله های زندان به سر می برند.

مقامات سعودی دسامبر ۲۰۱۲ اقدامات خود علیه شیخ حبیب را به دلیل ایراد خطبه هایی در مناطق شیعه نشین از سرگرفتند و مدعی شدند که وی در آن خطبه ها به برخی سران این کشور و رهبران دینی توهین کرده و علیه حکام این کشور نسبت به شورش تحریک کرده است.

مقامات سعودی همچنین وی را به دعوت به فرقه گرایی متهم کرده و او را وادار نمودند که پای تهدیدنامه ای در خصوص عدم ایراد خطبه را امضا کند تا اینکه در نهایت وی را در سال ۲۰۱۶ دستگیر و راهی زندان کردند.

 

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، با اینکه بی گناهی حجت الاسلام حبیب مشخص بود اما دادگاه سعودی در نهایت اتهاماتی نظیر تلاش برای بر هم زدن وحدت ملی، حمایت از شورش در القطیف، تلاش برای خروج غیرقانونی از کشور و نقض قانون جرایم الکترونیک را به وی نسبت داد و او را به 7 سال حبس محکوم کرد.

این در حالی است که یکی از اعضای خانواده شیخ حبیب به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته که 4 ماه است نتوانسته اند وی را ملاقات کنند و او در حبس انفرادی به سر می برد.

برخی منابع نیز از وخامت اوضاع جسمی وی در زندان خبر می دهند. با این حال مقامات عربستان سعودی برای افزایش حکم حبس وی تلاش می کنند و پرونده دیگری را علیه وی تشکیل داده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا