اخبارجهان

تاکید کارشناسان سازمان ملل متحد بر پایان دادن به رفتار تبعیض آمیز علیه آفریقایی تبارها

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی جدید، عدم پاسخگویی مسئولان دولت ها زا در استفاده از فشار و تبعیض علیه آفریقایی‌ها را مورد انتقاد قرار داده و بر ادامه نژادپرستی سیستماتیک در نهادهای امنیتی تأکید کردند.

این گزارش بر لزوم اصلاحات در نظارت و حمایت از قربانیان تأکید دارد، و بر لزوم تجدیدنظر در تغییر نگرش ها که صرف تعلق داشتن به نژادی خاص را جرم انگاری می نماید، اصرار می ورزد.

گزارش جدید کارشناسان عدالت نژادی سازمان ملل حاکی از آن است که مسئولان دولت های گوناگون به ویژه در بخش های امنیتی و انتظامی و قضایی در استفاده از فشار و اجبار مفرط علیه آفریقایی‌ها و افراد نژاد آفریقایی همچنان از پاسخگویی در قبال اقدامات خود سر باز می‌زنند.

این گزارش که توسط مکانیزم متخصص برای ارتقاء عدالت نژادی منتشر شده، بر تداوم نژادپرستی سیستماتیک در نهادهای نظامی و امنیتی و قضایی کشورهای مختلف تأکید دارد.

طبق این گزارش، رفتارهای تبعیض‌آمیز مانند پروفایلینگ نژادی، آزار و اذیت و استفاده نادرست از سلاح‌های غیرکشنده به‌طور گسترده‌ای ادامه دارد.

پروفایلینگ نژادی به معنای استفاده از نژاد، قومیت یا ویژگی‌های ظاهری افراد به‌عنوان معیارهای اصلی برای ارزیابی آنها است.

به این معنا که افراد به دلیل صرفا تعلق داشتن به یک نژاد خاص، بیشتر در معرض گمان و قضاوت‌های نادرست قرار می‌گیرند، حتی اگر مدرک و دلیلی برای این قضاوت‌ها وجود نداشته باشد.

این نوع قضاوت‌ها می‌تواند به تبعیض و نابرابری در برخورد با افراد منجر شود و به‌عنوان یکی از اشکال نژادپرستی و نقض حقوق بشر شناخته می‌شود.

از جمله نتایج این رفتارها و گمانه زنی های نادرست باعث افزایش تعداد آفریقایی‌ها در زندان‌ها و بدرفتاری با آنان در مراحل قانونی شده است.

به‌عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، حدود ۳۷ درصد از زندانیان از نژاد آفریقایی هستند، در حالی که این گروه تنها ۱۳ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهد.

کارشناسان به دولت‌ها توصیه کرده‌اند که در زمینه‌های گزارش‌گیری، نظارت مستقل و حمایت از قربانیان این نوع شیوه ها، اصلاحات لازم را انجام دهند تا به بهبود وضعیت عدالت نژادی کمک شود.

در پایان باید به این نکته مهم اشاره نمود که بر اساس آموزه‌های اسلامی و سیره چهارده معصوم علیهم‌السلام، نگاه تبعیض‌آمیز به افراد بر اساس رنگ و نژاد مذموم شمرده شده است.

اسلام به برابری انسان‌ها تاکید دارد و هرگونه قضاوت و تبعیض بر مبنای ویژگی‌های ظاهری یا نژادی را ناپسند می‌داند.

لذا ضروری است که همگان به اصول انسانی و اخلاقی پایبند باشند و در برابر نژادپرستی و تبعیض‌های اجتماعی ایستادگی کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا