اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: قرائت های مختلف برخی از کلمات در قرآن بر اساس روایات معصومین علیهم السلام و نه روایت های چهارده گانه، معتبر است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای یکشنبه و دوشنبه بیست و پنجم و بیست و ششم ربیع الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با دلیل تغییر نیافتن قرآن فرمودند: دلیل اینکه این قرآنی که در دست ماست همان قرآن اولیه است و دچار تغییر نشده، به دلیل روایت حفص از عاصم نیست چرا که آن روایت اعتبار ندارد، بلکه به این خاطر است که این قرآن متواتر به دست ما رسیده است.

معظم له در ادامه فرمودند: اگر این قرآن، 50 یا 100 یا 300 سال قبل به نوع دیگری بوده و اکنون به شکل دیگری شده از باب قاعده ی «لوکان لبان» با بررسی آنها مشخص می‌شود که این قرآن کم و زیاد نشده است.

معظم له هم چنین تاکید فرمودند: قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم کامل شده، و از اصحاب آن حضرت و دیگران به ما رسیده است، و در تواتر، عدالت، وثاقت، و بلوغ شرط نیست، لذا اگر خبری متواتر شود، موجب علم خواهد شد.

ایشان در رابطه با کامل شدن قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم فرمودند: از پیامبر اکرم در ثواب ختم قرآن کریم، روایاتی نقل شده که مشخص می‌شود قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم کامل شده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: قرائت های مختلف برخی از کلمات در قرآن بر اساس روایات معصومین علیهم السلام و نه روایت های چهارده گانه، معتبر است.

معظم له در رابطه با حکم ساختن و خرید و فروش مجسمه فرمودند: ساختن مجسمه ناقص، بر اساس اجماع فقها، اشکال ندارد، اما اگر مجسمه کامل باشد، محل اختلاف است.

ایشان در ادامه فرمودند: مرحوم شیخ انصاری در مکاسب محرمه ، به صورت مفصل به این مساله اشاره کرده است ، و برخی از فقها نظر به حرمت آن داده اند ، اما بعضی دیگر ، آن را مکروه شمرده اند.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: البته مجسمه ای که يُعبَدُ مِنَ دونِ اللهِ یعنی برای عبادت غیرخدا ساخته شده ، بدون شک حرام است، اما مجسمه هایی که کودکان خریداری می کنند، و یا خودشان درست می کنند، بنابر نظر جماعتی از فقها که من هم برداشتم همین است، مکروه است و حرام نمی باشد.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند: لذا ساختن و خرید و فروش این گونه مجسمه ها حرمت ندارد.

ایشان در رابطه با کشیدن تصویر و نقاشی موجودات دارای روح فرمودند: کشیدن تصویر و نقاشی موجودات دارای روح نیز مکروه است و حرمت ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: مجسمه ای که برای بازی استفاده می شود، اشکال ندارد، اما مجسمه ای که يُعبَدُ مِنَ دونِ اللهِ است، چه درست کردن، و چه خرید و فروش، و چه قرار دادن آن در معابر، حرام است و جایز نمی باشد.

معظم له در رابطه با تکلیف ولد اکبر نسبت به نمازهایی که پدر عمدا نخوانده و قضا نکرده، فرمودند: این مساله در کتاب عروة الوثقی آمده و برخی از فقها در مواردی که نظرشان مخالف با نظر صاحب عروة الوثقی بوده، بر آن حاشیه زده اند، اما غالبا اکثر فقها گفته اند و نظر من هم همین است که نمازهایی را که پدر نخوانده و یا عمدا قضا نکرده، بر ولد اکبر واجب نیست اما نمازهایی که پدر در ترک آن معذور بوده، قضای آنها بر ولد اکبر واجب است.

ایشان در ادامه فرمودند : لذا اگر پدری در طول عمر خود حتی یک رکعت نماز نخوانده و مثلا ۱۰۰ سال عمر کرده و ۸۵ سال بعد از بلوغ خود، فرائض خویش را بجا نیاورده است، در رابطه با تکلیف ولد اکبر نسبت به ۸۵ سال قضای نماز و روزه این پدر، برخی از فقها به خاطر برخی از اطلاقات فتوا داده اند که قضای آنها بر ولد اکبر واجب است اما ظاهرا اطلاقات در خصوص چنین مواردی منصرف است، و بر مصادیق عذری که در رابطه با افراد معذور وجود دارد، دلالت دارد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به این فراز از زیارت عاشورا : اللهُمَّ الْعَنِ العِصابَةَ الَّتِي جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلأم فرمودند: زیارت عاشورا دو نسخه دارد، که یک نسخه اش، نسخه ای است که مرحوم شیخ طوسی در کتاب مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد و سِلاحُ الْمُتَعَبّد نقل فرموده، که در آن جا، کلمه ی جاهَدَت نقل شده، اما در نسخه ی دیگر، ابن قولویه قمی در کتاب کامِلُ الزّیارات، کلمه ی حارَبَت را به جای جاهَدَت، نقل کرده است، و جهاد و حرب در این جا به معنای جنگ است و خطاب آن، در مورد کسانی است که با امام حسین علیه السلام جنگ گردند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام نماز جماعت، مواردی که زن مجاز است عقد را فسخ کند، حکم نقاشی کردن هیکل انسان، شرح حدیث کسا، برخی از احکام عقد دائم و موقت، برخی از احکام نفقه، مباحثی در مورد قطع و ظن، حکم اطاعت از پدر و مادر، حکم تقلید ابتدایی از میت، حکم قصد انشاء و قصد قرائت در نماز، برخی از احکام قضاوت، و برخی از احکام ذبح، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا