اخبارافغانستانجهان

دید‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل خواهان حمایت از شیعیان هزاره‌ شد

دیده بان جهانی حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل، خواستار حمایت از جامعه شیعیان هزاره در افغانستان شده اند.

دیده بان حقوق بشر افزوده که گروه داعش طی سه سال اخیر، بیش از 17 حمله خونین علیه شیعیان هزاره انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 700 نفر شده است.

شهادت 14 تن از شیعیان هزاره در مرز میان استان دایکندی و غور از استان های مرکزی افغانستان؛ موجی از واکنش های جهانی را بر انگیخته است.

روز جمعه، دبیر کل سازمان ملل و گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر این سازمان ضمن محکوم کردن این رویداد، آن را جنایت علیه بشریت خواندند.

دیده بان حقوق بشر هم روز شنبه 24 شهریور، بر ضرورت حفاظت از جوامع در معرض خطر در افغانستان از جمله هزاره ها تاکید کرده است.

این سازمان خاطر نشان کرده که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در آگوست 2021، گروه داعش مسئولیت حداقل 17 حمله علیه هزاره ها را بر عهده گرفته است که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 700 نفر شده است.

دیده بان حقوق بشر، گفته که گروه سنی های تندروی داعش از زمان ظهور در افغانستان در سال 2015 هزاران نفر از هزاره ها و دیگر اقلیت های مذهبی را کشته و زخمی کرده است.

دیده بان حقوق بشر اضافه کرده است که حمله‌ی اخیر بر نیاز فوری به اتخاذ تدابیر مؤثر از سوی طالبان برای حفاظت از تمام جوامع در معرض خطر در افغانستان، از جمله هزاره‌ها و شیعیان تأکید می‌کند.

همزمان؛ سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به شهادت 14 تن از شیعیان هزاره در دایکندی، گفته که این حمله بخشی از یک الگوی گسترده و سیستماتیک از حملات عمدی علیه جامعه هزاره است.

دفتر عفو بین‌الملل در جنوب آسیا هم گفته که هزاره‌ها از سال 2015 تاکنون به طور سازمان‌یافته هدف حمله قرار گرفته‌ اند.

از سوی دیگر؛ جمعی از کنشگران حقوق بشر افغانستان؛ در واکنش به رویداد اخیر در دایکندی میگویند که طالبان مسئول حمله‌ها به هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان هستند.

این کنشگران حقوق بشر در بیانیه‌ای ‌گفته‌ اند که این حمله‌ها به هدف «حذف کلی و یا بخشی از هزاره‌ها» در کشور صورت می‌گیرد.

آن ها می‌افزایند که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان تا کنون بیش از 30 حمله سیستماتیک، هدف‌مند و مسلحانه علیه هزاره‌ها صورت گرفته که حمله اخیر مصداق واضح «جنایت علیه بشریت» و «نسل کشی» هزاره‌ها است.

این کنشگران، از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان می‌خواهند که «نسل‌کشی هزاره‌ها» را به رسمیت بشناسند و مکانیزم‌های حفاظتی بین‌المللی را برای حفاظت از هزاره‌ها و شیعیان افغانستان بکار گیرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا