اخبارافغانستانجهان اسلام

گزارش عفو بین الملل؛ طالبان سرکوب شدید و موارد نقض حقوق بشر را شدت بخشیده اند

سازمان عفو بین الملل در گزارش تازه ای که روز سه شنبه ۴ اردیبهشت در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرده گفته که مردم افغانستان از سرکوب شدید و نقض حقوق بشر رنج می برند.

عفو بین الملل در این گزارش ۴۱۸ صفحه ای خود می نویسد که شیعیان و سیک ها مورد انواع تبعیض قرار گرفته و نیز اقوام هزاره‌، ازبک، ترکمن و تاجیک با حاشیه رانده شدن فزاینده و اخراج اجباری از خانه ها و زمین هایشان مواجه شده اند.

این گزارش همچنین می افزاید، طالبان محدودیت‌های در حال افزایش را بر زنان و دختران وضع کرده اند که ظاهراً هدف آنها حذف کامل زنان و دختران از عرصه های زندگی اجتماعی بوده است.

براساس این گزارش، بحران بشری ویرانگر در افغانستان عمیق تر شده و با تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی، و بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیلاب ها و سال های متوالی خشکسالی نیز تشدید یافته است.

عفو بین الملل در این گزارش خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته تا علاوه بر مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، یک مکانیزم پاسخگویی مستقل بین المللی برای جمع آوری و حفظ شواهد برای رسیدگی به جرایم احتمالی نیز ایجاد کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا