اخبارافغانستانجهان

واکنش‌ها به خشونت و تیر اندازی طالبان علیه عزاداران حسینی

اِعمال خشونت گروه طالبان با عزاداران در روز عاشورا و شهادت شماری در تیراندازی «مستقیم» این گروه، واکنش‌های گسترده‌ای داشته است.

شماری از مقامات پیشین دولت افغانستان و کاربران شبکه های اجتماعی، با اشاره به تیراندازی طالبان به ‌سوی عزاداران در روز عاشورا، گفته اند که خشونت و ظلم به اوج رسیده و با کمال قساوت، بی‌باکانه خون مظلومان ریخته می‌شود.  با این حال، دفتر استانداری طالبان در غزنی، عزارداران روز عاشورا را «آشوبگر» خوانده و آن‌ها را به اخلال اوضاع امنیتی متهم کرده است.

منابع مردمی در استان غزنی آمارهای متفاوتی از تلفات تیراندازی نیروهای طالبان بر عزاداران روز عاشورا در شهر غزنی ارائه می‌کنند. برخی از این منابع شهادت چهار نفر و زخمی شدن ۳۳ نفر را تأیید کرده ‌اند. شمار دیگر اما می‌گویند که دو عزادار حسینی شهید و نزدیک به ۱۵ نفر زخمی شده ‌اند.

گفته شده دو شهید این رویداد، هریک غلام‌ علی و رمضان نام داشتند و ساکنان اصلی استان بامیان و غزنی بودند. مراسم به خاکسپاری هر دو نفر روز شنبه 7 تیر، در غزنی برگزار شد.

طبق اظهارات منابع مردمی، از میان ۱۵ نفر زخمی، هفت نفرشان از اثر اصابت گلوله و هشت نفر دیگر از اثر ضرب و شتم توسط نیروهای طالبان زخمی شده ‌اند.

در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که طالبان با دسته‌های عزاداران روز عاشورا در شهر کابل نیز با خشونت برخورد کرده و برای متفرق ‌کردن آن‌ها اقدام به تیراندازی هوایی کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا