اخبارجهان

افزایش نگران‌کننده خودکشی در جهان، سازمان جهانی بهداشت خواستار افزایش آگاهی شد

به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» که در ۱۰ سپتامبر برگزار می‌شود، سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تأکید کرد که خودکشی سومین عامل اصلی مرگ و میر در میان جوانان 15 تا 29 ساله در سراسر جهان است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی در 10 سپتامبر، هشدار داده است که بیش از 700 هزار نفر در سراسر جهان هر ساله اقدام به خودکشی می‌کنند. این سومین علت اصلی مرگ در بین افراد 15 تا 29 ساله در جهان است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود هشدار داده است که توجه به افزایش موارد خودکشی در جهان ضروری است هر سال، این روز با هدف افزایش آگاهی در مورد پیشگیری از خودکشی، کاهش برچسب زنی ها و اتهام های اجتماعی و حمایت از افراد آسیب‌پذیر برگزار می‌شود.

موضوع روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سال های 2024 تا 2026 تغییر رویکرد جامعه بشری در مورد خودکشی با فراخوان “شروع گفتگو” است.

هدف این موضوع، افزایش آگاهی در مورد کاهش برچسب زنی ها و اتهام های اجتماعی و تشویق به گفتگوهای باز برای جلوگیری از خودکشی است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تغییر رویکردها در مورد خودکشی به معنای تغییر نحوه درک ما از این موضوع پیچیده و تغییر فرهنگ سکوت یا نگاه منفی نسبت به افرادی که به ناچار سراغ خودکشی می روند، و درک و حمایت از آنان است.

در اوایل سال جاری، تحقیقات یک پژوهشگر به نام سلام وطندار درباره قتل‌ها و خودکشی‌های زنان در افغانستان نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در سال‌های اخیر به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و منجر به خودکشی‌های بیشتر زنان شده است.

در سال ۲۰۲۴، برخی از رسانه ها فقط ۱۶ مورد خودکشی را تنها در شش ماه مستند کرده اند.

دلایل مختلفی مانند خشونت خانگی، فقر، ازدواج اجباری، اختلالات روانی و تجاوز جنسی از جمله عوامل خودکشی بوده‌اند، در حالی که علت برخی از این موارد همچنان نامشخص باقی مانده است.

زیا نیکزاد، یک جامعه‌شناس، درباره دلایل افزایش نرخ خودکشی زنان می‌گوید: محدودیت‌های تحمیل شده بر زنان در افغانستان در سال های اخیر می‌تواند در به وجود امدن چنین روندی تأثیرگذار باشد، چرا که بسیاری از زنان امیدوار بودند که بتوانند نقش فعالی در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند، هر یک از این دختران برای آینده خود رؤیاهایی داشتند.

کوکب نواب که یک روانشناس است هم در این زمینه گفت: وقتی امیدهای یک فرد به زندگی به باد می‌رود و فکر می‌کند دیگر نمی‌تواند زندگی خود را ادامه دهد، امیدهایش پایان یافته و رویاهایش دفن شده است، و چاره ای جز پایان دادن به زندگی خود نمی بیند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا