آسیااخبارجهانسوریهعراق

شرکت دولت عراق در کنفرانس بین المللی تعیین تکلیف اردوگاه الهول

عراق، اردوگاه الهول سوریه را که به مرزهای این کشور نزدیک است، یک بمب ساعتی می‌خواند و خواستار بازگشت آوارگان این اردوگاه به کشورهایشان است.

همزمان با تداوم تلاش‌های دولت عراق برای بازگرداندن آوارگان عراقی از اردوگاه الهول در سوریه، حدود 18 هزار عراقی همچنان در این اردوگاه حضور دارند.

در همین راستا عراق در کنفرانس بین‌المللی ماه جاری شورای امنیت در نیویورک شرکت خواهد کرد و قرار است در این کنفرانس از کشورهای جهان درخواست کند که اتباع خود را از اردوگاه الهول خارج کنند.

عراق در تلاش است تا آوارگان عراقی ساکن در اردوگاه الهول را که غالبا از خانواده‌های گروه های تروریستی هستند، به کشور بازگرداند و آنها را پس از توانمندسازی در جامعه ادغام کند.

مقامات عراقی بارها نسبت به این اردوگاه و ساکنان آن هشدار داده‌اند و آن را بمب ساعتی خوانده‌اند و از کشورهایی که شهروندان آنها در این اردوگاه هستند، خواسته‌اند که شهروندان خود را به کشورهایشان بازگردانند، اما گویا تنها عراق در این زمینه پیشگام است.

در این راستا علی عباس، سخنگوی وزارت مهاجرت و امور مهاجران عراق اعلام کرد گروه جدیدی از خانواده‌های عراقی که شمار آن‌ها به 150 تا 160 خانوار می‌رسد، به زودی به عراق باز خواهند گشت و مقدمات برای روند بازگشت آن‌ها در حال انجام است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در بغداد افزود: حدود 18 هزار عراقی همچنان در اردوگاه الهول حضور دارند که نیروهای دمکراتیک سوریه سال هاست بر این اردوگاه کنترل دارند و آن را اداره می‌کنند.

عراق همواره خواستار همکاری بین المللی برای تعیین تکلیف اردوگاه شده است چرا که حدود 20 هزار کودک و نوجوان از کشورهای مختلف در آن به سر می‌برند و آنان می‌توانند در آینده نیروهای خطرناکی برای امنیت منطقه و جهان باشند.

با توجه به حضور شهروندانی از ملیت‌های گوناگون در این اردوگاه لازم است که نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان برای حل این مشکل همکاری کنند.

در این اردوگاه قتل و جنایت هم بسیار است و گروه تروریستی سنی های تندروی داعش در پشت سر این جنایت‌ها قرار دارد که معمولا این جنایت‌ها یا با شلیک گلوله یا با استفاده از سلاح‌های سرد انجام می‌شود.

اردوگاه الهول واقع میزبان 62 هزار نفر از کشورهای مختلف از جمله 10 هزار طرفدار گروه سنی های تندروی داعش است که در شمال شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق تنها میزبان پناهندگان عادی نیست بلکه ستیزه‌جویان پیشین گروه تروریستی سنی های تندروی داعش و خانواده‌ آنها هم در این اردوگاه زندگی‌ می‌کنند، این در حالی است که مدیریت اردوگاه فاقد کادر اداری آموزش دیده برای تامین امنیت ساکنان آن است.

داعش تلاش می کند که از طریق عناصر خود، ایدئولوژی‌ خویش را در ذهن ساکنان این اردوگاه تثبیت کند.

در اردوگاه الهول نسل تازه‌ای از کودکانی بار آمده‌اند که با مادران و بستگانشان از مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه به این منطقه منتقل شده‌اند.

این نسل که در اردوگاه الهول شکل می گیرد خطرناک‌تر از نسل اول داعش است چون در فضایی سراسر نفرت و کینه برآمده و سودای گرفتن انتقام پدرانش را در سر می ، این کودکان وقتی یک روزنامه‌نگار یا فردی از بیرون اردوگاه را می‌بینند به آنها سنگ پرتاب می‌کنند و شعار می‌دهند که «سرتان را خواهیم برید».

عراق از کشورهای عربی، اروپایی و آسیایی خواسته شهروندان خود را از این اردوگاه بازگردانند و در این راستا از کشورهای بریتانیا، فرانسه، سوئد، آلمان، روسیه، چچن، تاجیکستان و برخی کشورهای عربی دعوت کرده زیرا ماندن آنها در اردوگاه، به معنای افراط گرایی در آینده و خطری برای عراق است.

بسیاری کشورها با همکاری سازمان ملل شهروندان خود را از این اردوگاه خارج کرده‌اند و عراق با جدیت برای برچیدن آن تلاش می کند.

در ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

در همین راستا سعید الجیاشی مشاور امور راهبردی مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد: عراق در کنفرانسی که در مقر شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک در خصوص اردوگاه الهول برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد تا بدین وسیله پیام خود را مبنی بر تلاش دولت و وزارت امور خارجه این کشور برای تعیین تکلیف پرونده اردوگاه الهول به گوش کشورها برساند تا آنها هرچه سریع‌تر خانواده‌های وابسته به عناصر گروه تروریستی سنی های تندروی داعش را از این اردوگاه خارج کرده و در اسرع وقت به این پرونده پایان دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا