آسیااخبارعربستان سعودی

اعدام سه نفر در عربستان سعودی

وزارت کشور عربستان از اجرای حکم اعدام برای سه شهروند این کشور به اتهام حمایت از تروریسم و ارتکاب اقدامات جنایتکارانه و خیانت به کشور خبر داد.

وزارت کشور عربستان سعودی روز یکشنبه از اجرای حکم اعدام برای سه شهروند این کشور به اتهام حمایت از تروریسم و ارتکاب اقدامات جنایتکارانه و خیانت به کشور خبر داد.

وزارت کشور عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این سه فرد محکوم به نام‌های «طلال بن علی بن خنیفس الهذلی»،«مجدی بن محمد بن عطیان الکعبی» و «راید بن عامر بن مطر الکعبی» از اتباع این کشور به ارتکاب اعمال جنایتکارانه از جمله خیانت به میهن محکوم شده‌اند.

این منبع افزود: این سه محکوم با گروه‌های تروریستی ارتباط داشتند و از آنها حمایت می‌کردند و به یک خط مشی تروریستی گردن نهاده بودند که جان و مال و ناموس مردم برایش اهمیتی نداشت ضمن آنکه افراد را نیز به انجام اقدامات تروریستی با هدف ایجاد اخلال در امنیت و ثبات جامعه تحریک می‌کردند.

وزارت کشور عربستان تصریح کرد: با ارجاع پرونده این افراد به دادسرای عمومی به اتهام ارتکاب اعمال مجرمانه، از سوی دادگاه کیفری تخصصی حکمی مبنی بر اثبات جرم آنها صادر و به اعدام محکوم شدند و حکم آنها نیز توسط دادگاه کیفری تخصصی تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تایید شد.

این وزارتخانه از اجرای حکم اعدام برای افراد فوق الذکر در روز یکشنبه 09/08/2024 میلادی در منطقه ریاض خبر داد.

روز یکشنبه 10 سپتامبر 2024 هم مقام های عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام عبدالله الشهری زندانی بازداشت شده در ریاض به اتهام خیانت به میهن و مشارکت در تروریسم خبر دادند.

الشهری دومین زندانی عقیدتی اعدام شده در عرض یک هفته پس از اعدام فعال شیعه عبدالمجید النمر به اتهام عضویت در سازمان تروریستی القاعده بود.

این ادعاها با گزارش های سازمان های حقوق بشری در تناقض است، چرا که بارها ثابت شده که مقام های سعودی از این گونه اتهام ها به عنوان دستاویزی برای تسویه حساب سیاسی با مخالفان خود استفاده می کنند.

گزارش‌های حقوق بشر بیانگر آن است که محاکمه‌های انجام‌شده در موارد مشابه فاقد حداقل استانداردهای حقوقی و عدالت بوده و دستگاه قضایی به عنوان ابزاری برای سرکوب صداهای مخالف از این ابزار استفاده می‌کند.

از ابتدای سال 2024، عربستان سعودی بیش از 150 حکم اعدام را به اجرا در آورده که شامل احکامی برای محکومان پرونده های سیاسی، چه با ادعای تعلق به سازمان های تروریستی و یا از میان شیعیان در شرق این کشور بوده است.

تداوم این رویه و اجرای حکم اعدام ها نشان دهنده عزم عربستان سعودی به استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان و تسویه حساب با آنان می باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا