آفریقااخبارجهان

تغییرات شدید آب و هوا تا سال 2030 بر 118 میلیون نفر در آفریقا تأثیر می گذارد

آژانس هواشناسی سازمان ملل هشدار داد تغییرات شدید آب و هوا تا سال 2030 بر 118 میلیون نفر در آفریقا تأثیر می گذارد.

سازمان جهانی هواشناسی می گوید مردم فقیر در آفریقا به زودی در معرض خشکسالی، سیل و گرمای شدید قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که روز دوشنبه منتشر شد، در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، نزدیک به 118 میلیون نفر در آفریقا تا سال 2030 در معرض تغییرات شدید آب و هوایی قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش وضعیت آب و هوا در آفریقا در سال 2023 تخمین زده می‌شود که تا سال 2030 تا 118 میلیون نفر از مردم به شدت فقیر ( که با کمتر از 1.90 دلار آمریکا در روز زندگی می‌کنند) در معرض خشکسالی، سیل و گرمای شدید در آفریقا قرار گیرند، در صورتی که تدابیر و واکنش کافی اتخاذ نشود.

این گزارش بر نیاز فوری برای افزایش سرمایه‌گذاری برای ایجاد ابتکاراتی به منظور سازگار شدن با آب و هوا و ایجاد تاب‌آوری برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در این قاره تأکید کرد.

کشورهای آفریقایی به طور متوسط ​​سالانه 2 تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را از دست می دهند و بسیاری از آنها تا 9 درصد، از بودجه خود به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی منحرف می شوند.

تنها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، پیش‌بینی می‌شود که هزینه انطباق سالانه بین 30 تا 50 میلیارد دلار در دهه آینده برسد که 2 تا 3 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را شامل می شود.

در این گزارش تاکید شده که این امر فشار زیادی را نسبت به تلاش‌های صورت گرفته به منظور کاهش فقر وارد می‌کند و به‌شدت مانع رشد اقتصادی در سراسر این قاره می‌شود.

سلست سائولو، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی WMO در بیانیه ای گفت: آفریقا در 60 سال گذشته روند گرمایشی را مشاهده کرده که سریعتر از میانگین جهانی بوده است.

سلست در ادامه افزود که این قاره در سال 2023 موج های گرمای مرگبار، باران های شدید، سیل، طوفان های استوایی و خشکسالی های طولانی را تجربه کرد.

سال 2023 به عنوان گرم ترین سال ثبت شده، رویدادهای آب و هوایی ویرانگر را در مناطق مختلف آفریقا به همراه داشته است.

در حالی که کشورهای شاخ آفریقا، جنوب آفریقا و شمال غرب آفریقا با خشکسالی های طولانی مدت و چند ساله دست و پنجه نرم می کنند، سایر مناطق از بارش شدید که منجر به سیل های فاجعه بار شده، رنج می برند.

این تغییرات شدید اقلیمی عواقب شدیدی را به همراه داشته که باعث تلفات جانی، جابجایی گسترده و خسارات اقتصادی قابل توجهی شده است.

سائولو هم چنین افزود: “این تغییر آب و هوای شدید در سال 2024 ادامه داشته ” و بخش‌هایی از جنوب آفریقا تحت تأثیر خشکسالی مضر قرار گرفته و بارندگی‌های فصلی استثنایی باعث مرگ و ویرانی در کشورهای شرق آفریقا شده که اخیراً در سودان و سودان جنوبی رخ داده و بحران انسانی را تشدید کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا