اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

سخنرانی سالیانه آیت الله العظمی شیرازی در جمع مبلغان محرم حسینی

سخنرانی سالیانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در جمع مبلغان محرم ، طبق روال سال های گذشته ، دوشنبه بیست و هشتم ذی حجه سال ۱۴۴۴ پس از نماز مغرب و عشاء در بیت مرجعیت انجام شد.

ایشان در این سخنرانی ضمن اشاره به جایگاه امام حسین علیه السلام به عنوان پنجمین مقام بین اصحاب کساء با بیان روایاتی از مواسات برخی از انبیاء الهی فرمودند امام حسین علیه السلام در تکوینیات و تشریعیات مقام نخست را دارا می باشند و مواسات پیامبران الهی فقط اختصاص به حضرت سیدالشهداء دارد.

آیت الله العظمی سید صادق شيرازى شب گذشته نیز طبق رسوم سنوات گذشته در جمع مبلغان دینی در آستانه ماه محرم بیانانی ایراد فرمودند.

ایشان ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مقام رفیع و منیع ولایت کبرای الهیه و امامت عظمی ، حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف و به همه مومنین و مومنات ، از خدای عزوجل خواستار تعجیل در ظهور حضرت مهدی شدند تا کل بشر و به خصوص مومنین و مومنات از مشکلات فراوانی که با آن روبرو هستند ، رهایی یابند.

آیت الله العظمی شیرازی با ذکر روایتی از امام حسین علیه السلام که خود آن حضرت فرموده اند که در فضیلت ، پنجمین مقام را میان اصحاب کساء دارا هستند ، بر این نکته تاکید کردند اما علی رغم این روایت ، امام حسین علیه السلام در تکوینیات و تشریعیات مقام نخست را دارا می باشند.

ایشان با اشاره به این که در روایات ، زیارت ها و دعاها ، موارد فراوانی به عنوان خصائص حسینیه از معصومین علیهم السلام نقل شده که گاهی حتی کلمه به کلمه آن ها ، خصیصه است ، خطاب به مبلغان دینی اظهار داشتند : خدا توفیق به آقایان بدهد که در آینده موفق بشوند این خصائص حسینیه را جمع آوری کرده و به عموم مردم عرضه نمایند.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین فرمودند اگر آن چه از روایات و زیارات و دعاها از معصومین علیهم السلام که به عنوان خصائص حسینیه ذکر شده ، جمع آوری شود ، شاید بیش از ده جلد بشود.

ایشان در ادامه علاوه بر مبلغان از سایر مردم مومن مخصوصا جوانان های مومن خواستند تا در این زمینه تلاش لازم را انجام دهند.

آیت الله العظمی شیرازی با بیان این که امام حسین علیه السلام مقام پنجم را در میان اصحاب کساء داشته اند فرمودند : اما اموری از سوی خدای متعال به صورت تکوینی و تشریعی به امام حسین علیه السلام اختصاص پیدا کرده که برای چهار معصوم دیگر قرار داده نشده است.

ایشان در ادامه فرمودند با توجه به آثار تکوینی و تشریعی که خدای متعال به حضرت سیدالشهداء اختصاص داده وظیفه ما این است که به میزان توان خود در این زمینه تلاش کنیم و به اندازه ای که عقلمان یاری می کند در این زمینه قدم برداریم تا همگان نسبت به مقام و مرتبت ایشان آگاهی لازم را پیدا کنند.

آیت الله العظمی شیرازی با بیان بر این که قصور در این زمینه مطلوب نیست تاکید کردند علی رغم آن که قصور برای همه ی غیر معصومین بدون استثناء وجود دارد اما بایستی تلاش کنیم در این زمینه ، کمتر تقصیر کنیم.

ایشان در ادامه فرمودند که تقصیر نسبت به قضیه امام حسین علیه السلام فقط محدود به کار منفی نمی شود و بی تفاوتی نسبت به آن حضرت نیز شامل تقصیر می گردد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به این فراز از زیارت امام حسین علیه السلام : اللّهُمَّ اخذُل مَن خَذَلَهُ فرمودند مترادف کلمه خذلان در فارسی بی تفاوتی است ، یعنی در این جا تاکید شده که خدایا هر آن کس که نسبت به آن حضرت بی تفاوت است ، تو هم نسبت به او بی تفاوت باش و او را به خودش واگذار کن.

ایشان در ادامه، راهکار بی تفاوت نشدن نسبت به حضرت سیدالشهداء را اهتمام همه جانبه مردم در این زمینه ذکر کردند و فرمودند گاهی انسان باید کمک مالی کند ، گاهی باید دیگران را تشویق کند و گاهی هم اگر می تواند از قلم خود استفاده کند که اگر انسان از توانایی های خود در راه امام حسین استفاده لازم را نکند ، دچار خذلان شده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه این جلسه با ذکر روایاتی به مواسات تعدادی از انبیاء الهی با حضرت سیدالشهداء علیه السلام از جمله حضرت آدم ، حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت اسماعیل ، حضرت موسی ، حضرت سلیمان و حضرت عیسی اشاره کرده و فرمودند که برخی از رخدادهای عجیبی که آن پیامبران در سرزمین کربلا با آن مواجه شدند فقط اختصاص به امام حسین علیه السلام در میان معصومین علیهم السلام دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا