اخباراروپاجهان

80 سازمان اسلامی ائتلافی را برای مقابله با اسلام هراسی در بریتانیا راه اندازی کردند

80 سازمان اسلامی در بریتانیا از راه اندازی یک ائتلاف جدید برای مقابله با تشدید اسلام هراسی در این کشور، پس از حملات خشونت آمیز حامیان راست افراطی علیه مسلمانان خبر دادند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که در لندن برگزار شد، نمایندگان 80 گروه اسلامی، از راه اندازی یک ائتلاف جدید برای مقابله با تشدید اسلام هراسی در این کشور خبر دادند.

در بیانیه‌ای که به نمایندگی از 80 سازمان اسلامی و شخصیت‌های برجسته جوامع مسلمان قرائت شد از دولت بریتانیا خواسته شد تا گام های قاطعی برای مقابله با ظهور پدیده اسلام هراسی در جامعه بریتانیا بردارد.

به تازگی حملات برخی از افراد منتسب به راست افراطی، باعث شورش های گسترده ای در بریتانیا شده و در تعدادی از شهرهای انگلیس و ایرلند شمالی گسترش یافته، و منجر به افزایش نگرانی در جوامع اسلامی شده است.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: با توجه به شورش های اخیر راست افراطی، 80 سازمان اسلامی و رهبران جامعه مسلمانان گرد هم آمدند تا از دولت خواستار اقدام فوری و محکم برای مقابله با تهدید فزاینده اسلام هراسی، به دلیل افزایش نگران کننده نفرت و خشونت علیه مسلمانان شوند.

این ائتلاف، تشدید و افزایش این حملات را نشان دهنده خطر عادی سازی اسلام هراسی در جامعه بریتانیا ارزیابی نموده است.

این گروه سه خواسته اساسی را به دولت بریتانیا ارائه نموده که در ابتدا، بازتعریف اسلام هراسی را با هدف ارسال پیامی روشن به جامعه مبنی بر عدم تحمل اسلام هراسی در بریتانیا، و تجدیدنظر در تعریف قبلی که توسط کمیته ای در پارلمان بریتانیا پیشنهاد شده بود را «بدون تأخیر» خواستار شده است.

این گروه همچنین خواستار بازبینی مستقل فعالیت های راست افراطی با تمرکز بر نقش رسانه های اجتماعی و رسانه های اصلی در گسترش نفرت و ترویج اسلام هراسی شد.

و در نهایت، این بیانیه از دولت بریتانیا خواست که مستقیماً با جوامع مسلمان از طریق نمایندگان قانونی آنها، به ویژه شورای مسلمانان بریتانیا، تعامل داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که دولت های بریتانیا از گذشته تا کنون علیرغم تغییراتی که در سال های اخیر در رهبری شورای مسلمانان بریتانیا ایجاد شده، از برقراری ارتباط با این شورا اجتناب کرده اند.

دولت قبلی به رهبری حزب محافظه‌کار نیز با این استدلال که تعریف پیشنهادی، آزادی بیان را محدود می‌کند، از پذیرش تعریفی از اسلام‌هراسی خودداری کرده اند، در حالی که به دنبال یافتن یک «تعریف قابل اجرا» بوده اند.

این ابتکار با اعلام راه اندازی ائتلافی با مشارکت 80 سازمان اسلامی، به عنوان پاسخی مستقیم به شورش هایی است که جناح راست افراطی در بریتانیا به راه انداخته و مسلمانان و مساجد آنها را علاوه بر اقلیت ها و به طور کلی مهاجران هدف قرار داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا