اخبارجهانعربستان سعودی

شش جوان شیعه عربستانی در یک قدمی اعدام با شمشیر

دادگاه کیفری تخصصی سعودی، حکم اعدام زهیر آل صمخان، رضى الشایب، محمد آل طحنون، مصطفى أبو شاهین، محمد عبد الرزاق آل مسبح و عبدالله غزوی را صادر کرده است.

در حال حاضر بازداشت شدگان در انتظار حکم دیوان عالی سعودی هستند که آخرین مرحله قضایی قبل از اجرای حکم است.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان در گزارشی فاش کرد که ۶ زندانی در کشور سعودی پس از تایید حکم اعدام توسط دادگاه کیفری و پس از یک محاکمه با نقص‌های جدی و فاقد شرایط عدالت، با خطر کشته شدن روبرو هستند.

بر اساس تحقیقات این سازمان، دادگاه کیفری تخصصی حکم اعدام زهیر آل صمخان، رضى الشایب، محمد آل طحنون، مصطفى أبو شاهین، محمد عبد الرزاق آل مسبح و عبد الله غزوی را صادر کرده است.

در حال حاضر بازداشت شدگان در انتظار حکم دیوان عالی سعودی هستند که آخرین مرحله قضایی قبل از اجرای حکم است.

زهیر آل صمخان در سال ۲۰۱۹ دستگیر شده و با اتهام های متعددی از جمله مشارکت در یک سازمان تروریستی، شورش مسلحانه علیه نظام و نهاد‌های دولتی با تیراندازی به سوی نیرو‌های امنیتی و خودرو‌های زرهی امنیتی به قصد کشتن آن‌ها مواجه است.

تأثیرپذیری از سخنان شهید آیت الله شیخ النمر، سفر به عراق برای آموزش نظامی، کمک رسانی به افراد تحت تعقیب نیرو‌های امنیتی در محله المسوره، استفاده از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای بی ثبات کردن بافت اجتماعی و انسجام ملی از دیگر اتهام های وارده به زهیر است.

رضى الشایب در ۱۵ مه ۲۰۱۹ دستگیر شد. اتهاماتی مشابه نیز به وی وارد شده است. او در حضور قاضی تایید کرد که به مدت ۴ ماه در سلول انفرادی قرار گرفته و شکنجه شده و از خوردن و نماز خواندن منع شده است. با وجود این به دلیل کبودی، کمردرد، اختلالات گوارشی و کم آبی از رفتن او به بیمارستان برای معالجه جلوگیری شد.

محمد آل طحنون در ۱۵ می ۲۰۱۹ با همان اتهام ها بازداشت شد. خانواده طحنون در حضور قاضی اتهامات علیه وی را رد کردند.

مصطفى أبو شاهین نیز با اتهام های مشابه در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد اما او نیز اتهام های وارده به خود را رد کرد، ولی به مجازات اعدام محکوم شد.

محمد عبدالرزاق آل مسبح دقیقا با اتهام های مشابه دیگران در ۱۵ می ۲۰۱۹ دستگیر شد. وی در حضور قاضی تایید کرد که مورد شکنجه گسترده قرار گرفته و از بدو ورودش به ستاد بازپرسی کل، انواع شکنجه‌های جسمی و روانی علیه وی اعمال شده و از خوردن غذا ممانعت به عمل آمده که منجر به غش مکرر شده است.

او در بازجویی خواستار دسترسی به فیلم‌های ضبط شده شد، اما قاضی به او پاسخی نداد.

عبد الله غزوی نیز در سال ۲۰۱۹ با اتهام های متعددی مانند دیگر جوانان شیعه بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان اعلام کرد که احکام متوالی صادر شده از سوی دادگاه کیفری تخصصی سعودی، نقص در سیستم قضایی عربستان و به ویژه در قانون مبارزه با تروریسم و
نادرستی ادعا‌ها و عملکرد گمراه‌کننده سعودی را در برابر سازمان ملل ثابت می‌کند.

در حالی که کارشناسان تأیید می‌کنند که جدی‌ترین جنایات محدود به قتل عمد است، عربستان برای اتهاماتی که اصلاً شامل قتل نمی‌شود، احکام اعدام صادر می‌کند.

این سازمان تصریح کرد: شکنجه‌های گسترده همراه با محاکمات از جمله سلول انفرادی، شکنجه و بدرفتاری، اجبار به امضای اعترافات و سلب حق وکیل، نشانه روشنی بر خودسرانه بودن احکام و نقض قوانین بین المللی و داخلی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا