آفریقاآمریکااخبارجهان

دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدام جهانی برای پایان دادن به نژادپرستی علیه مردم آفریقایی تبار شد

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت روز جهانی جوامع دور از وطن با تاکید بر مهاجران، خواستار اقدام جهانی برای “غلبه بر نژادپرستی و تبعیض” علیه مردم آفریقایی تبار شد.

در دسامبر 2013، مجمع عمومی سازمان ملل، دهه ای را در سطح بین المللی برای حمایت از افراد آفریقایی تبار اعلام کرد تا در این دهه، مسائل مربوط به شناخت عدالت و توسعه در سطح جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

این دهه از سال 2015 با هدف ارتقای حقوق مردم آفریقایی تبار، افزایش آگاهی از مشارکت های فرهنگی آنها و تقویت چارچوب های قانونی برای مبارزه با تبعیض نژادی آغاز شد.

در سال 2021، 31 آگوست هم به عنوان روز جهانی جوامع دور از وطن شناخته شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشورهای عضو خواست که دومین دهه بین‌المللی را برای کمک به تسریع تلاش‌های جهانی برای تغییر واقعی اعلام کنند.

دبیر کل سازمان ملل هم چنین اشاره کرد که چگونه افراد آفریقایی تبار از طریق فعالیت و مدیریت به جامعه کمک کرده اند.

او تاکید کرد «با این حال، میراث غیرقابل تحمل بردگی و استعمار پابرجاست.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه گفت: «نژادپرستی سیستم گسترده ای است و همچنان به شکل‌های جدید تغییر می‌کند – از جمله در فناوری‌های جدید، جایی که الگوریتم‌ها می‌توانند تبعیض را تقویت کنند.

وی در ادامه گفت سازمان ملل متحد ریشه‌کن کردن «مضرات نژادپرستی و تبعیض نژادی» را در اولویت قرار داده و یک دفتر جدید ضد نژادپرستی ایجاد کرده است که به نژادپرستی در محیط کار رسیدگی خواهد کرد.

گوترش هم چنین گفت: «ما همچنین به همراهی دولت‌ها نیاز داریم که با پیشبرد و اجرای سیاست‌ها و قوانین برای مقابله با نژادپرستی سیستماتیک و تضمین فراگیری آن، در این مسیر، ما را همراهی کنند».

او همچنین گفت که برای رسیدگی به جرایم برده داری نیاز به عدالت جبرانی وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تلاش های جهانی برای ساختن جهانی برابر، همراه با فرصت و عدالت برای همه شد.

کارشناسان منصوب شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار پایان دادن به نژادپرستی در آستانه روز جهانی جوامع دور از وطن شدند و در عین حال اذعان داشتند که “میلیون ها نفر آفریقایی تبار در سراسر جهان همچنان قربانی نژادپرستی سیستمی و ساختاری و تبعیض نژادی هستند.”

این کارشناسان همانند دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار برگزاری دومین دهه بین‌المللی برای افراد آفریقایی‌تبار بین سال‌های 2025 تا 2034 هستند، چرا که معتقد به تضمین احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی افراد آفریقایی‌تبار، از جمله ریشه‌کن کردن همه اشکال تبعیض هستند و معتقدند تا رسیدن به آن مرحله فاصله وجود دارد.

دهه آینده نیاز به تمرکز قوی‌تری بر شناخت، عدالت و توسعه است و در عین حال با چالش‌هایی که مستقیماً بر افراد آفریقایی تبار تأثیر می‌گذارد، مقابله می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا