آسیاافغانستانجهانجهان اسلام

رهبر طالبان هرگونه انتقاد عالمان دینی از خودش را خلاف شریعت خواند

ملا هبت‌الله آخوندزاده سرگروه طا،لبان به انتقاد عالمان دینی از خودش در رسانه‌ها واکنش نشان داده و آن را «خلاف شریعت» خواند.

عملکرد بحث برانگیز طا،لبان، علاوه بر انتقاد‌‌گسترده در میان شیعیان، انتقادهای گسترده‌ای را میان جامعه‌ی سنی مذهب افغانستان هم در پی داشته است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده ، رهبر طا،لبان، روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، با انتشار یک پیام صوتی اظهار داشت که انتقاد علما و روحانیون از عملکرد او نباید به صورت علنی انجام شود، چون این کار سبب تضعیف نظام می‌شود و خلاف شریعت است.

وی در این پیام که در کانال‌های رسانه‌ای طا،لبان منتشر شده، می‌گوید که نصیحت را قبول را دارد، اما مخالف انتقاد علنی است.

آخوندزاده پیش از این تاکید کرده بود که انتقاد علنی از طا،لبان براساس شریعت مجاز نیست و اگر کسی می‌خواهد انتقاد کند، پیام خود را به گونه غیرعلنی به مسئولان این گروه برساند.

وی خطاب به عالمان دین گفت: «این که در رسانه‌ها حاضر می‌شوید و بر من دست تکان می‌دهید که امیرالمومنین چرا این کار را کردید یا این کار را نکردید، این خلاف شریعت است.»

او ادامه داده : «این برای من نصیحت نیست، این که در رسانه‌های بین‌المللی حاضر شوید به‌جای این که تأثیر مثبت داشته باشد، اثر منفی دارد.»

به گفته وی، این کار سبب تضعیف طا،لبان می‌شود، بی‌اعتمادی به میان می‌آورد و نشان‌دهنده این می‌باشد که فاصله میان عالمان دینی و این گروه موجود است.

او از عالمان دین خواسته تا اگر نصیحتی برای او دارند، آن را به‌گونه خصوصی با او در میان بگذراند.

سخنان سرگروه طا،لبان در حالی رسانه‌ای شده که در یک هفته گذشته، «واعظ‌زاده بهسودی»، از روحانیون پرنفوذ شیعه در کابل، و «عبدالشکور» روحانی اهل تسنن مقیم قندوز ، طی سخنانی از عملکرد طالبان انتقاد کردند.

واعظ‌زاده بهسودی در نشستی در کابل گفت که طا،لبان طی دو سال و پنج ماه سلطه بر افغانستان اشتباهاتی را مرتکب شده که باعث فاصله میان مردم و این گروه شد.

عبدالشکور نیز که مُدرس مدرسه دینی و امام یکی از مساجد در قندوز بود، در سخنرانی خود گفت که طا،لبان افراد بیگناه را به اتهام‌های مختلف از جمله عضویت در جبهه مقاومت ملی و گروه دا،عش، بازداشت می‌کنند و به شیوه‌های مختلف شکنجه می‎کنند.

او همچنین با اشاره به گسترش فساد در طا،لبان گفت که انواع و میزان فساد در این گروه بیشتر از دولت پیشین افغانستان است.

پس از آنکه سخنان عبدالشکور در رسانه‌های اجتماعی در افغانستان به صورت گسترده بازتاب یافت و مورد استقبال قرار گرفت، او از تدریس در مدرسه‌ی دینی منع شد و تحت تعقیب قرار گرفت.

سخنان این دو روحانی شیعه و سنی در رسانه‌های اجتماعی به صورت گسترده ای دست به دست شد و به دنبال آن موجی از انتقادها نیز علیه طا،لبان مطرح شد.

رهبران طا،لبان ضمن اینکه انتقاد علنی علما و روحانیون از نحوه عملکرد حکومت خود را نمی‌پذیرند، محدودیت‌های فراوانی نسبت به رسانه‌ها نیز وضع کرده‌اند.

اظهارات سرگروه طا،لبان در حالی بیان می‌شود که طی بیشتر از دو سال گذشته این گروه شمار زیادی از افراد را در ولایت‌های مختلف کشور به‌دلیل انتقاد بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز چندین عالم دینی که در استان‌های ننگرهار و قندوز ، از رهبر گروه طا،لبان انتقاد کردند، توسط طا،لبان دستگیر شدند.

براساس محدودیت‌های ط۱لبان، رسانه‌های داخل افغانستان حق انتشار محتوایی را که در آن ، از این گروه انتقاد شده باشد و یا محتوایی که در مورد فعالیت مخالفان این گروه باشد را ندارند.

سخنان رهبر طا،لبان در حالی مطرح می شود که مطابق با توصیه های اسلامی و کلام بزرگان دین از جمله امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام نبوده و همچنین مخالف مواردی از جمله حقوق مردم در برابر حاکم ، حق نصیحت و خیرخواهی ، حق آزادی ، حق عدالت و برابری و مساوات ، حق امنیت ، حق نظارت ، حق تعلیم و تربیت ، حق حفظ کرامتها و ارزشهای انسانی است.

به همین دلیل است كه امیرالمومنین علیه السلام در فرمان حكومتی خویش به مالک اشتر می فرمایند: «در برابر مردمی كه نیازها و مطالباتی دارند، با فروتنی بنشین و نگهبانان و حامیان و اعوان و دربانان و ماموران امنیتی را بازدار، تا مردم بتوانند بدون لكنت زبان و (بدون ترس و اضطراب و نگرانی) سخن خویش را بگویند.»

علاوه بر آن سخنان سرگروه طا،لبان، خلاف حقوق شهروندى بوده و در تعارض آشکار با شیوه هایی است که در همه‌ی كشورهاى توسعه يافته، مردم امكان انتقاد از رهبران خود را دارند و قلع و قمع هم نمى شوند.

افزون بر اینها در روایات به صورت مکرر تصریح شده که عنوان امیرالمومنین فقط اختصاص حضرت علی علیه السلام دارد و بکار گرفتن آن نه تنها در مورد زمامداران منع شده ، که حتی توصیه گردیده در مورد سایر امامان معصوم علیهم السلام از این عنوان استفاده نشود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا