اخبارافغانستانپاکستانجهان

بررسی علل تاخیرهمه ساله ورود زائران پاکستانی و افغانستانی مراسم اربعین

تاخیر در ورود زائران پاکستانی و افغانستانی، مساله ای است که همه ساله رخ می دهد و ده ها هزار نفر از شیعیان این کشورها از رفتن به کربلا تا پیش از اربعین بازمانده و معمولا با تاخیر امکان این سفر را می یایند، اما تاکنون اقدام مثبتی برای حل این معضل انجام نشده است.

در سال جاری هم زائران پاکستانی و افغانستانی با تاخیر توانستند به کربلا مشرف شوند.

ده ها هزار زائر اربعین امام حسین علیه السلام، از شیعیان بااخلاص و صبور پاکستان و افغانستان، همه ساله مشتاقانه آماده می شوند تا خود را به مشایه اربعین امام حسین علیه السلام رسانیده و سپس با حضور در صحن و سرای سالار شهیدان، مراتب وفاداری و ارادت خالصانه خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز نمایند، اما همه ساله این توفیق برای آنان، با تاخیر ممکن می شود.

این زائران ناگزیر به عبور از ایران و طی مسیر طولانی تا گذرگاه های مرزی ایران و عراق بوده و بدین لحاظ برای حل این مساله، ناچار به اخذ ویزای دو بار ورود به ایران هستند.

اما همه ساله متاسفانه با عدم همکاری و بعضا کارشکنی دولت ایران و سفارت خانه ها و کنسولگری های این کشور در شهرهای مختلف پاکستان و افغانستان، زمان اخذ ویزا به درازا کشیده به گونه ای که بعضا این زائران مشتاق پس از بیستم صفر و پایان اربعین امکان این سفر را پیدا می کنند و در بسیاری از موارد هم تعداد زیادی از آنان، از رهسپار شدن به این سفر معنوی به دلیل سنگ اندازی های دولت ایران باز می مانند.

زائر پاکستانی مسیری 17 روزه را برای شرکت در مراسم بزرگداشت اربعین امام حسین علیه السلام با طی کردن کیلومترها راه در کشور خود و سپس فرسنگ ها راه از طریق خاک ایران به سمت عراق، راهی کربلا شده تا توفیق زیارت سرور و سالار شهیدان را به دست آورند.

سرکنسول های ایران در شهرهای مختلف پاکستان در سال جاری، اخذ ویزا را منوط به آن دانسته اند که زائران پاکستانی، پس از ورود به ایران، وسیله نقلیه خود را تامین نمایند و در صورتی که این شرایط را نداشته باشند، به آنان ویزا تعلق نخواهد گرفت.

در سال های گذشته هم مشابه این سنگ اندازی ها از سوی دولت ایران، نسبت به زائران پاکستانی به اشکال گوناگون صورت گرفته بود و تعداد زیادی از آنان، متاسفانه توفیق تشرف به کربلا را پیدا نکردند.

طی روزهای گذشته به گفته مقام‌های محلی پاکستان، تعدادی از زائران اربعین، پس از بازگردانده شدن از مرز ایران، در بزرگراهی در منطقه مکران ایالت بلوچستان و در پی سقوط اتوبوس به یک دره، جان خود را از دست دادند.

زائران شیعه اهل افغانستان نیز با مشکلات مشابهی از سوی دولت ایران مواجه هستند، از جمله در سال گذشته صدور ویزای دو بار ورود به ایران برای 45 هزار زائر به تاخیر افتاد و تا پس از اربعین هم، زائران یاد شده در بلاتکلیفی به سر می بردند.

در سال جاری نیز خلف وعده کنسولگری های ایران در هرات، مزار شریف، قندهار و کابل نسبت به صدور ویزا برای حدود پنجاه هزار زائران اربعین از افغانستان، باعث تاخیر در سفر زیارتی آنان شده است.

تاکنون فقط ده هزار نفر از شیعیان افغانستان توانسته اند به زیارت اربعین مشرف شوند، در حالیکه طبق سهمیه در نظر گرفته شده قرار بوده تعداد 60 هزار نفر در سال جاری از افغانستان به زیارت اربعین مشرف شوند.

عدم همکاری دولت ایران برای صدور ویزا دوبار ورود زائران پاکستانی و افغانستانی مساله ای است که همه ساله رخ می دهد و ده ها هزار نفر از شیعیان این کشور از رفتن به کربلا تا پیش از اربعین بازمانده و تعدادی از آنان نیزمعمولا با تاخیر و پس از اربعین، امکان این سفر را می یایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا