اخبارایرانجهان

قیمت خوراکی‌ها در ایران طی سه سال «تقریباً سه برابر» شده است

داده‌های جدید مرکز آمار ایران و بررسی آن نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مرداد امسال، نرخ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور ۱۹۴ درصد رشد داشته است.

داده‌های گزارش مرکز آمار ایران که در وب‌سایت آن منتشر شده، همچنین نشان می‌دهد تورم ۱۲ ماه منتهی به مردادماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال ۳۴.۸ درصد بوده است.

بدین ترتیب، قیمت خوراکی‌ها در دورهٔ سه‌سالهٔ دولت سیزدهم تقریباً سه برابر شده است.

در این بازه زمانی، اصفهان، آذربایجان غربی و کردستان بیشترین رشد تورم سالانه را تجربه کرده‌اند و سیستان و بلوچستان با ۲۵ درصد تورم سالانه کمترین رشد قیمت را شاهد بوده است.

همچنین بهای کالاها و خدمات در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال (تورم نقطه به نقطه) ۳۱.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بالاترین تورم نقطه به نقطه مرداد ماه مربوط به ایلام و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.

همچنین تورم‌های سالانه و نقطه به نقطه در مناطق شهری در مرداد امسال بالاتر از خانوارهای روستایی بوده است.

در ماه گذشته بالاترین رشد قیمت در مقایسه با مرداد پارسال مربوط به خدمات حمل‌ونقل عمومی بوده که ۵۴ درصد جهش نشان می‌دهد و بعد از آن تورم مسکن و اجاره‌بها قرار دارد که هر کدام ۴۳ درصد عنوان شده است.

گزارش مرکز آمار همچنین مدعی است که بهای روغن و چربی‌ها در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نه تنها رشدی نداشته بلکه به میزان ۰.۷ درصد نیز ارزان‌تر شده است.

این ادعا در حالی است که روغن و چربی‌ها پس از گوشت قرمز از ابتدای سال ۱۴۰۰ بالاترین رشد قیمت را در میان خوراکی‌ها داشت و از آن زمان تاکنون قیمت آن رشد ۲۷۸ درصدی داشته است.

در مجموع، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بالاترین تورم‌ها مربوط به زمستان ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ بوده است؛ زمانی که مرکز آمار و بانک مرکزی برای چندین ماه انتشار گزارش‌های ماهانه تورم را متوقف کردند.

اما پس از آن‌که مرکز آمار انتشار گزارش ماهانه تورم را در تابستان پارسال از سر گرفت، مشخص شد که در این ماه‌ها تورم نقطه به نقطه از ۵۰ درصد هم فراتر رفته بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا