اخبارجهان

7 برادر از خانواده سرشناس اویغور در سین کیانگ زندانی هستند

هفت برادر از یک خانواده سرشناس اویغور در کاشغر به دلیل انجام فعالیت های خیریه به منظور «حمایت از اویغورها» و سفرهای خارج از کشور، در زندان به سر می برند.

برخی از منابع در سین کیانگ خبر از بازداشت جمعی هفت برادر داده اند که در فعالیت های خیریه به منظور حمایت از اویغورها مشارکت داشته و در این زمینه سفرهای خارج از کشور نیز انجام داده بودند.

این حبس های دسته جمعی که از سال 2017 آغاز شده، با اتهامات غیرمستند و بهانه های بسیار ضعیف صورت گرفته است.

این برادران، عبدالسلام 45 ساله، عبدالخلیل 47 ساله، محمد صدیق 49 ساله، یوسف جان، 51 ساله، محمد تورسون 54 ساله، پازیل 56 ساله، و صابر 62 ساله، تاجران فعال در زمینه مصالح ساختمانی، لوازم برقی، و سایر محصولات بودند.

برخی از منابع گفتند که این براردران، همزمان با دستگیری های دسته جمعی اویغورها بازداشت و زندانی شدند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان های کاشغر و ارومچی هستند.

سید عبدالولی ایوب، بنیانگذار اویغور هلپ، که با نام اویغوریار نیز شناخته می شود در این رابطه گفت: آنها یکی از ثروتمندترین خانواده های کاشغر هستند، و شبکه های اطلاع رسانی اویغورها تایید کرده اندکه این هفت برادر همگی زندانی هستند.

این هفت برادر از جمله یک میلیون و هشتصد هزار اویغور و سایر مسلمانان ترک هستند که به اتهام های غیرمستند و بهانه‌های واهی در جریان بازداشت‌های دسته جمعی که بیش از هفت سال پیش آغاز شده، دستگیر شده اند، چرا که مقام های چینی، تاجران، روحانیون، روشنفکران و کسانی را که سال‌ها قبل به خارج از کشور سفر کرده یا به آموزش قرآن به جوانان پرداخته اند، دستگیر می نمایند.

چین که ادعا می کند با جدایی طلبی و تروریسم مبارزه می کند، و با همین اتهام ها، اویغورها را به شدت تحت فشار قرار داده و کسانی را که با اویغورها در خارج از سین کیانگ ارتباط برقرار کرده اند یا حمایت مالی ارائه کرده اند، مجازات کرده است.

اگرچه مقام های چینی برای مدت طولانی اویغورها را از سفر به خارج منع می کردند، اما پس از سال 2010 دوره کوتاهی وجود داشت که آنها پس از فشارهای بین المللی، تشویق به دریافت گذرنامه شدند.

اما بعداً، مقام های چینی، کسانی را که گذرنامه گرفتند یا صرفاً درخواست گذرنامه دادند، مشکوک تلقی کرده و متعاقباً در اردوگاه ها و زندان ها بازداشت شدند.

پدر این هفت برادر به نام ابولقاسم که فوت کرده، در کاشغر ساعت می فروخت و تعمیر می کرد.

برادران، پس از فوت پدر، تجارتی را با فروش کالاهای مختلف آغاز و در طول سال‌ها، مرکز تجارت آق اورده را تأسیس کردند که عمده فعالیت آن، فروش مصالح ساختمانی و لوازم الکتریکی بود.

آن ها پازل تجارت خانوادگی خود را به حمل و نقل کالا نیز گسترش داده و در آسیای مرکزی و ترکیه هم حضور یافته و به تاجران برجسته اویغور تبدیل شدند، این برادران در صنعت هتلداری نیز فعالیت داشتند.

یک نگهبان از ساختمان اقامتگاه زندانیان کاشغر گفت که این هفت برادر در ماه می 2019 به 17، 13، 11 و 9 سال زندان محکوم شدند.

این برادران به دیگر اویغورها کمک می کردند تا در کاشغر شغل پیدا کنند، و فعالیت های خیریه به نفع یتیمان و فقرا انجام داده و به آموزش کودکان کمک می کردند.

از جمله دلایل بازداشت این برادران، فعالیت های خیریه و ارتباط با مهاجران اویغور در جریان فعالیت های تجاری خود در تجارت و حمل و نقل کالا بوده است.

کمک مالی آنها به اویغورهای نیازمند خارج از کشور در حین فعالیت های تجارت در خارج از کشور، نیز به عنوان “حمایت” از اویغورها شناخته شده است.

اتهام آنان حمایت از اویغورهای خارج از کشور و تلاش برای ایجاد نفرت و تبعیض قومی است.

یکی از برادران به نام عبدالخلیل، که فیلمساز و کارآفرین است، برای اولین بار در اکتبر 2017 دستگیر شد، و بیش از 18 ماه در بازداشت موقت به سر برد و به اردوگاه “بازآموزی” فرستاده شد، فیلم های او فرهنگ اویغور را ترویج می کرد.

عبدالخلیل در دسامبر 2019 آزاد شد، اما در سپتامبر 2023 به دلیل “تشویق به جدایی طلبی” و ترویج فرهنگ اویغور در فیلم هایش دوباره دستگیر شد، وی هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت 15 ساله خود در زندان کاشغر است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا