اخبارافغانستانجهان

بیانیه هشدار آمیز بنياد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی درباره افزایش خشونت در افغانستان

بنياد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در جدید ترین بیانیه خود نسبت به افزایش خشونت در افغانستان به شدت هشدار داده است.

در بخشی از این بیانیه که صبح امروز، یکشنبه، منتشر شد و نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسید، آمده: ما در بنياد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نسبت به افزایش خشونت ها در افغانستان که موجب کشته و زخمی شدن صدها انسان بی گناه می شود، به شدت نگران هستیم زیرا مسیری که در حال طی شدن است به سوی سراشیبی سقوط است. 

در این بیانیه که به مناسبت جنایت اخیر نیروهای ط۱لبان در روستای “سیوک شیبر” صادر شده، همچنین آمده: متاسفانه افغانستان اخیرا شاهد افزایش خشونت ها علیه غیر نظامیان بوده که نتیجه آن، کشته شدن و زخمی شدن ده ها غیر نظامی بی گناه شده است. این وضعیت بی ثبات و نا امن، بسیار خطرناک است و این کشور را به سمت سقوط می کشاند و لذا ما در بنياد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نسبت به این وضعیت هشدار می دهیم.

این بیانیه افزود: نمونه ای از این جنایت ها، اخیرا در روستای شیعه نشین “سیوک شیبر” در منطقه دایکندی رخ داد که بر اثر آن بیش از ده نفر غیرنظامی کشته و زخمی شدند. علاوه بر این جنایت، ده ها مورد حمله به مساجد و حسینیه های شیعیان توسط سنی های ط۱لبان رخ داده است.

این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت زنان در افغانستان زیر سلطه ط۱لبان انتقاد کرده و افزود: گزارش های مختلف بین المللی در مورد پایمال شدن حقوق زنان و دختران در افغانستان منتشر کرده اند که در زمینه های مختلف از جمله تحصیل، کار در اماکن مختلف، حضور در برخی مراکز مانند مراکز تفریحی و غیره است.

بنياد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در این بیانیه همچنین نوشت: تجربه های گذشته افغانستان نشان می دهد که سیاست های طایفه گرایانه و فرقه ای در اداره کشور، هیچگاه جوابگو نبوده و نتیجه ای جز تخریب و کشتار در پی نخواهد داشت و لذا باید همه اقوام و اجزای کشور افغانستان با یکدیگر گفتگو و در قدرت مشارکت داشته باشند تا هم حقوق بشر در این کشور رعایت شود و هم همگی در حالتی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در پایان این بیانیه آمده: مسئولیت وضعیت موجود در افغانستان بر عهده ط۱لبان است و بر سازمان ها و نهادهای بین المللی واجب است که در قبال این وضعیت اعلام موضع کنند و هر اقدامی که لازم است را در دستور کار قرار دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا