اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: مراجعه زن به پزشک مرد در صورتی که مرد از لحاظ تخصص یا عملکرد بهتر باشد بلامانع است اما در صورت وجود زن در همان حد و اندازه جایز نیست

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز جمعه یازدهم صفر سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم مراجعه زن به مرد و زن به مرد در امور پزشکی فرمودند: در روایات آمده که در جایی که پزشکی که به او مراجعه می شود، ارفق یعنی بهتر است، و این بهتر بودن یا از نظر تخصص و حاذق تر بودن است و یا از نظر عملکرد است، این مراجعه کردن اشکال ندارد.

معظم له در ادامه فرمودند: اما در جایی که پزشک زن در همان حد واندازه وجود داشته باشد و در عین حال، زن به پزشک مرد مراجعه می نماید، در چنین شرایطی مراجعه به پزشک مرد جایز نیست.

ایشان با اشاره به برخی روایات فرمودند: روایات متعدد که تواتر اجمالی دارد اما شاید اکثر آنها از نظر سند، معتبر نباشد، وجود دارد که در جنپ های دفاعی که پیامبر اکرم حضور پیدا می کردند، همراه آن حضرت، برای پانسمان زخم ها، زن هایی وجود داشتند، که فقها چنین استنباط کرده اند که دلیل استفاده از زن ها این بوده که چون زنان به علت رقیق بودن قلب، در چنین اموری، از انجام کارهای خشن خودداری می کنند، لذا در این امور از آنان استفاده می شده است.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به روایات منسوب به ائمه علیهم السلام حول مختار و قیام او فرمودند: آن قدری که من در ذهنم می باشد، حتی یک مود از آن ها معتبر نیست یعنی محرز نیست که از امام معصوم صادر شده باشد.

معظم له در ادامه فرمودند روایات در مورد مختار و قیام او مختلف است و هم روایات مثبت و هم منفی در مورد او وارد شده که تمامی آن ها یا مَراسیل و یا ضِعاف است، چه روایاتی که مختار را فردی خوب و چه روایاتی که او را بد معرفی می کنند.

ایشان در ادامه فرمودند: مرجع تقلید راحل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتاب و جزوه ای حول شخصیت مختار نوشته اند که در آن جا اختیار ایشان این بوده که مختار فردی خوب و حرکت او صحیح بوده است، لذا اگر این کتاب را پیدا کنید و به آن مراجعه کنید قاعدتا معلومات خوبی از آن به دست خواهید آورد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حجیت نظر مجتهد فرمودند: نظر مجتهد، برای خودش و برای کسی که مقلد اوست، حجت است، اما برای مجتهد دیگر و مقلدین سایر مراجع، نظر آن مجتهد، حجت نیست.

معظم له در ادامه فرمودند: این مساله همانند آن است که فرد بیمار چون اهل خبره نیست، در میان صد پزشک، به یک پزشک که ثقه و اهل خبره است، مراجعه می کند، و نظر آن پزشک، برای او حجت است، ولو پزشک دیگری، نظر او را قبول نداشته باشد.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: در تمام اختلاف هایی که میان اهل خبره در زمینه های مختلف مانند پزشکی، سیاست، خیاطی، بنایی، و مهندسی وجود دارد، قول و عمل اهل خبره و ثقه ای که افراد غیرمتخصص به او مراجعه می کنند، حجت است، چون خود آن فرد، اهل خبره نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تکلیف مجتهدی که در مساله ای نظر ندارد، یا دچار شک و تحیر است، فرمودند: در این زمینه میان فقها اختلاف وجود دارد، برخی از فقها تصریح کرده اند در شرایطی که مجتهدی شک کرد و مجتهد دیگری در آن مساله نظر دارد، باید به احکام شک عمل کند، و تقلید بر او حرام است، اما برخی از فقها معتقدند که آن مجتهد می تواند در این مساله به فتوای مجتهد دیگر عمل کند، در جایی که مطمئن به اشتباه بودن نظر او نباشد و برداشت من هم همین است.

معظم له در ادامه فرمودند: ممکن است موضوعی را عالمی متوجه شود اما پنجاه عالم دیگر متوجه نشوند، اما از نظر حجیت عقلا، اگر عالم دیگری، غیر از این پنجاه نفر، همانند آن عالم، متوجه آن موضوع شد، اشکال ندارد، اما اگر دچار شک شد، و همانند پنجاه عالم دیگر به حکم شک عمل کرد، از نظر عقلا معذور است.

ایشان در ادامه فرمودند: چرا که طرق طاعت و معصیت، عقلایی است مگر در جایی که شارع، استثنا کرده باشد.

آیت الله العظمی شیرازی با مقایسه این مساله در امور پزشکی فرمودند: همانند زمانی که پزشک حاذقی هم چون ابن سینا در موضوعی نظر داده اما پنجاه پزشک دیگر اگر نظر متفاوتی با او داشته باشند، اگر پزشک جدید می خواهد در رابطه با آن موضوع نظر بدهد، چنانچه دچار شک شد و نظر ابن سینا را متوجه نشد، و دیدگاه مابقی پزشکان را نیز نفهمید، اگر براساس نظر سایر پزشکان، دارویی تجویز کرد، حتی اگر اشتباه بود، نزد عقلا معذور است، اما اگر سخن مشهور پزشکان را کنار گذاشت و به نظر ابن سینا عمل کرد، در حالی که خود او متوجه آن نظر نشده، و آن نظر اشتباه بود، نزد عقلا معذور نیست.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام ربا، احکام سجده در آیه سجده، و حکم آب انگور جوشیده شده، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا