اخبارایرانجهان

تجمع اعتراضی پرستاران در شهرهای مختلف ایران

پرستاران و کادر درمان ایران روز شنبه 27 مرداد در سه شهر مشهد، یاسوج و اراک تجمع و تحصن کردند و در اعتراض به شرایط دشوار کار و نیز مسایل معیشتی شعار دادند، بیش از 10 روز از آغاز اعتصابات پرستاران در چند شهر ایران می‌گذرد.

در ادامه اعتراضات پرستاران در شهرهای مختلف ایران، گروه‌های پرستاری و کادر درمان روز شنبه ۲۷ مرداد برای رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان تجمع کردند.

این تجمع ها در شهرهای مختلفی از جمله اراک، مشهد و یاسوج شکل گرفت.

پرستاران معترض در برخی شهرها نیز دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

از روز ۱۵ مرداد و به دنبال درگذشت پروانه ماندنی، پرستار ۳۲ ساله بیمارستان «امام حسین» سپیدان استان فارس که روز ۱۲ مرداد بعد از همراهی سه بیمار برای اعزام از این بیمارستان به یکی از بیمارستان‌های شیراز، به دلیل فشار کار زیاد، که در پزشکی به آن «سندروم کاروشی» گفته می شود، جان خود را از دست داد، اعتصابات گسترده پرستاران در شهرهای مختلف آغاز شد.

هم‌زمان پرستاران اعتصاب‌کننده خواهان «افزایش فوری دستمزدها، حذف اضافه‌کاری اجباری، اجرای صحیح و فوری تعرفه پرستاری، پرداخت معوقات، اصلاح شرایط شغلی مشقت‌بار و پایان یافتن برخوردهای امنیتی با پرستاران معترض» شدند.

مطالبات پرستاران معترض که در شعارهای مکتوب آنها نیز منعکس شد، از جمله شامل «همسان‌سازی نرخ اضافه کار» و «نه به اضافه کار اجباری» می‌شود.

اعتراضات صنفی و معیشتی پرستاران در ایران که در ماه های گذشته بطور پراکنده برگزار شده بودند، از روزهای اخیر به شکل منسجم‌تر و گسترده‌تری ازسر گرفته شده‌اند.

این اعتراضات در شرایطی ادامه دارند که بنا بر گزارش‌ها، پرستاران اعتصاب کننده «با تماس‌های متعدد نیروهای امنیتی، تهدید به اخراج و تشکیل پرونده‌های امنیتی» مواجه شده‌اند.

فشار کار، دستمزد نامتناسب و حقوق معوق از یک سو و از سوی دیگر، حملات مکرر به پرستاران در بیمارستان‌های ایران، نارضایتی این گروه از کادر درمان را تشدید کرده است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، درخواست‌های پرستاران را از جمله اجرای قانون تعرفه‌گذاری، رفع تبعیض در پرداخت کارانه و حل معضلاتی همانند اضافه کاری اجباری، کمبود نیروی انسانی، شرایط سخت کاری و شیفت‌های طولانی مدت برشمرده است.

او روز ۲۶ مرداد در گفتگو با وب سایت «تجارت نیوز» حقوق ماهانه پرستاران با احتساب اضافه کار اجباری را تا ۱۷ میلیون تومان ذکر کرد و از تبعیض میان دستمزد صدها میلیون تومانی پزشکان و حقوق پرستاران انتقاد کرد.

به گفته احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران، «درخواست‌های مهاجرت که به سازمان نظام پرستاری ارسال می‌شود طی بازه زمانی دو ساله؛ یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، حدود دو برابر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا