اخبارجهان

سازمان ملل متحد: دو سوم ساختمان های غزه آسیب دیده یا ویران شده اند و بافت اجتماعی نیز از هم پاشیده شده است

مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل(یونوسات) اعلام کرد حدود دو سوم ساختمان‌های غزه به دلیل حملات اسرائیل به این باریکه که از ۱۰ ماه پیش ادامه دارد، آسیب دیده است.

یونوسات در بیانیه‌ای اعلام کرد طبق آخرین بررسی‌ها ۱۵۱ هزار و ۲۶۵ ساختمان در غزه مورد هدف قرار گرفته‌ است که ۳۰ درصد از این ساختمان‌ها به طور کامل تخریب شده‌اند، ۱۲ درصد آسیب جدی، ۳۶ درصد آسیب متوسط و ۲۰ درصد احتمالا آسیب دیده‌اند که حدود ۶۳ درصد از کل ساختمان‌های منطقه را تشکیل می‌دهد.

طبق این بیانیه، هزاران خانه و ساختمان‌ها دچار خسارت شده و تأثیر قابل توجهی بر زیرساخت‌های غیرنظامی وارد کرده است، به طوریکه حجم آوار ایجاد شده حدود ۴۲ میلیون تن می‌شود.

سازمان ملل پیشتر تخمین زده بود که جمع‌آوری زباله‌ها از نوار غزه پس از پایان جنگ، با فرض به کار گیری ۱۰۰ کامیون در روز، حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید.

بر اساس گزارش یونوسات این حجم، 14 برابر بیشتر از کل آوار ناشی از جنگ‌های قبلی در غزه از سال 2008 بوده است. این گزارش همچنین وجود 114 کیلوگرم قلوه سنگ و آوار ساختمان در هر متر مربع در نوار غزه را تخمین می‌زند.

در سیصدمین روز جنگ جاری میان حماس و اسرائیل، نوار محاصره شده غزه با یک بحران انسانی عمیق و پیچیده مواجه است که همه جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده است، چرا که تلفات اولیه مستقیم از 33 میلیارد دلار فراتر رفتهو علاوه بر آن ده‌ها میلیارد دلار زیان غیرمرتبط که در نتیجه جنگ حاصل شده است.

هم چنین واقعیت انسانی در غزه به تمام معنای کلمه فاجعه‌بار توصیف شده و بحران انسانی به شکلی بی‌سابقه در حال بدتر شدن و عمیق‌تر شدن است.

سیاست‌های اسرائیل در بستن گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌ها، داروها و کالاها بحران غذایی را تشدید کرده و سیاست گرسنگی و سوءتغذیه به‌ویژه علیه هزاران کودک را تقویت کرده است.

«فیلیپ لازارینی»، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(آنروا) بر نیاز فوری هم به آتش بس و هم تلاش برای بازسازی روابط اجتماعی در باریکه غزه تاکید کرد و افزود: ضرورت آتش بس به اندازه بازسازی بافت اجتماعی و پیوندهای جامعه فوریت دارد.

وی با اشاره به ویرانی های گسترده در غزه که از هر سه ساختمان در غزه دو ساختمان آسیب دیده یا ویران شده است، خاطرنشان کرد: فراتر از آجر و سنگ، اینها خانه های مردم، مدارس، بازارها و مکان های عبادت هستند.

لازارینی با استناد به آخرین داده‌های مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد (UNOSAT)، ویرانی گسترده در غزه را برجسته کرد و تأکید کرد که آسیب‌ها فراتر از زیرساخت‌های فیزیکی است.

پس از حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل که دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۳ نفر نیز گروگان گرفته شدند، در حملات انتقام‌جویانه اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته و زخمی و بیش از ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا