اخبارجهانجهان اسلاملبنان

سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری حزب الله لبنان و اسرائیل شد

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان پس از یک حمله مرگبار به بلندی‌های جولان که باعث افزایش تنش‌ها شده، خواستار حداکثر خویشتن داری در مرز لبنان و اسرائیل شد.

حمله موشکی به یک زمین فوتبال در روستای دروزی‌ها در بلندی‌های جولان باعث کشته شدن 12 نفر از جمله کودکان شد و تنش‌ها در منطقه را افزایش داد.

اسرائیل و ایالات متحده حزب‌الله لبنان را عامل این حمله می دانند و در مقابل، حزب‌الله مسئولیت خود را در قبال حمله به روستای «مجدل شمس» که مرگبارترین حمله به خاک اسرائیل یا اراضی الحاق شده به این کشور از زمان حمله ۷ اکتبر حماس محسوب می شود، رد کرده است.

همزمان کمیته امنیت ملی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو که سفرش به آمریکا را نیمه‌کاره رها کرد برگزار شد و همه اینها موجب افزایش نگرانی از درگیری گسترده میان اسرائیل و حزب الله شده است.

جنین پلاسخرت هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان و آرلدو لازارو رئیس ماموریت یونیفل و فرمانده آن، نسبت به جان باختن غیرنظامیان در حادثه مجدل شمس ابراز تاسف کردند.

به گزارش «اسپوتنیک»، پلاسخرت و لازارو در ادامه بر حفاظت مستمر از جان غیرنظامیان در تاکید کردند.

دو مقام یاد شده سازمان ملل همچنین از تمامی طرف‌های درگیر خواستار حداکثر خویشتن‌داری و توقف حملات متقابل شدند.

گفتنی است در حمله راکتی شنبه به محله مجدل شمس در بلندی‌های جولان، دست کم ۱۲ نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. کشته‌شدگان اکثرا نوجوانانی بودند که در یک زمین فوتبال در حال بازی بودند.

گفتنی است دولت لبنان به حادثه بمباران «مجدل شمس» واکنش نشان داد و اعلام کرد که همه اقدامات خشونت آمیز و حملات به همه غیر نظامیان را محکوم می کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که زودتر از موعد از سفر آمریکا به اسرائیل بازگشته است، پیش‌تر تهدید کرده بود که حزب‌الله «بهایی سنگین» برای حمله به زمین فوتبال در منطقه مجدل شمس پرداخت خواهد کرد.

اسرائیل و حزب‌الله لبنان از ماه اکتبر و از همان روزهای نخست بعد از حمله حماس به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر و پس از آن آغاز جنگ در غزه، به طور مداوم مشغول تبادل آتش بوده‌اند اما حمله راکتی به مجدل شمس بدترین حمله به مرزهای شمالی اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه بوده است.

تنش اخیر نگرانی از یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب الله را افزایش داده است.

هر دو طرف تاکنون از یک جنگ تمام عیار اجتناب کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهند که حملاتِ تقریباً روزانه، مناطق مسکونی را هم در اسرائیل و هم در لبنان نابود کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا