آمریکااخبارجهان

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی شد

دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای ثروتمند خواست همزمان با توسعه در همه زمینه ها، «اعتیاد» به مصرف سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت از کشورهای ثروتمند خواستار حذف تدریجی سوخت های فسیلی شد.

وی هشدار داد که ثروتمندترین کشورهای جهان با گسترش فعالیت سوخت های فسیلی که تهدیدی برای تشدید امواج گرما و سایر تاثیرهای آب و هوایی است جان میلیاردها نفر را به خطر می اندازند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از همه کشورها خواست تا با بیماری «اعتیاد» جهان به زغال سنگ، نفت و گاز «مبارزه کنند» و هشدار داد که رکورد گرما در این هفته باید کشورهای ثروتمند را به سمت کاهش مصرف سوخت های فسیلی سوق دهد.

گوترش در سخنرانی خود در نیویورک گفت: باید سیل گسترش سوخت های فسیلی را که در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان مشاهده می شود، سریع و منصفانه به تدریج کنار گذاشته شود.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می شود که گاردین فاش کرد که چگونه افزایش اکتشاف نفت و گاز تازه در سال 2024، حدود 12 میلیارد تن گازهای گرم کننده سیاره زمین را در طول عمر پروژه های حفاری جدید تهدید می کند.

کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده و بریتانیا با وابستگی اقتصادی به سوخت‌های فسیلی در صدر این فهرست قرار داشته و و سال گذشته رکورد 825 مجوز صدور نفت و گاز را شکستند.

گوترش هم چنین گفت که ثروتمندترین کشورهای جهان باید یارانه سوخت های فسیلی را کنار بگذارند، به پروژه های جدید زغال سنگ پایان دهند و از کشورهای در حال توسعه و آسیب پذیر در برابر تأثیرات آب و هوایی مانند موج گرما، سیل و خشکسالی حمایت کنند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد رهبران تمامی کشورها باید بیدار شوند و در این زمینه گام بردارند.

تلفات فزاینده بحران آب و هوا در این هفته مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته و جهان 13 ماه متوالی گرمای بی سابقه را تجربه کرده و انتظار می رود امسال رکورد دمای سالانه شکسته شود.

در تابستان امسال، موج گرمای شدید ایالات متحده، اروپا و ژاپن را فراگرفته است، در حالی که حداقل 1300 نفر در زیارت حج در عربستان سعودی جان خود را از دست دادند.

سازمان ملل روز پنجشنبه گزارش جدیدی منتشر کرد که در آن از کشورها خواست برای محافظت از مردم در برابر گرمای شدید اقدامات بیشتری انجام دهند و به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد سالانه حدود 489 هزار نفر از سال 2000 تا 2019 بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند که تقریباً نیمی از آنها در آسیا و یک سوم این اتفاق ها در اروپا رخ داده است.

داده‌های جدید سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهان، تقریباً ۲.۴ میلیارد نفر، اکنون در معرض خطر گرمای شدید قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا