اخباراروپاجهانجهان اسلام

مسجد جامع ایاصوفیه طی 4 سال 25 میلیون بازدیدکننده داشته است

ایاصوفیه از زمان بازگشایی خود در 24 ژوئیه 2020 به طور متوسط ​​روزانه 50 هزار بازدید کننده و تقریباً 6 تا 7 میلیون بازدید کننده در سال و 25 میلیون بازدیدکننده طی چهار سال اخیر داشته است.

مسجد جامع ایاصوفیه که یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگران داخلی و بین‌المللی است، در چهار سالی که از بازگشایی آن برای عبادت می‌گذرد، پذیرای 25 میلیون بازدیدکننده بوده است.

ایاصوفیه که در ابتدا به مدت 916 سال تا زمان فتح استانبول به عنوان یک کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت، در سال 1453 به مسجد تبدیل شد، و در سال 1934، طبق یک فرمان دولتی به موزه تبدیل شد و به مدت 86 سال با این کاربری فعالیت داشت.

در 10 ژوئیه 2020، پرونده قضایی تشکیل شده توسط انجمن خدمات بناهای تاریخی و محیط زیست به منظور ابطال مصوبه هیئت دولت مبنی بر تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه، تصمیم گیری شد.

مجلس دهم شورای ایالتی به اتفاق آراء، تصمیم کابینه پیشین دولت ترکیه مورخ 24 نوامبر 1934 را که بر اساس آن، این مسجد را به موزه تبدیل کرده بود، لغو کرد و بدین ترتیب راه برای عبادت در ایاصوفیه باز شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فرمان بازگشایی ایاصوفیه برای عبادت در همان روز را امضا کرد.

فرمان انتقال ایاصوفیه به سازمان دیانت و بازگشایی آن برای عبادت در روزنامه رسمی منتشر شد.

مسجد جامع ایاصوفیه در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰ با برگزاری اولین نماز جمعه پس از ۸۶ سال با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، برای عبادت بازگشایی شد.

احمد آکتور اوغلو معاون مفتی استانبول در این رابطه گفت که ایاصوفیه یکی از مهمترین نمادهای فتح استانبول است.

وی خاطرنشان کرد که این مرکز پس از قرن ها خدمت به مسلمانان پس از فتح استانبول، و تبدیل شدن به موزه، سرانجام از چهار سال پیش برای عبادت بازگشایی شد.

آکتور اوغلو تاکید کرد که از زمان بازگشایی، ایاصوفیه بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و در ادامه افزود : از زمان بازگشایی مسجد جامع ایاصوفیه در 24 جولای 2020، در چهار سال گذشته میزبان حدود 25 میلیون بازدید کننده بوده است و ما پیوسته پذیرای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در مسجد ایاصوفیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد که مردم از اقصی نقاط کشور و از کشورهای مختلف جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان به این مسجد می آیند.

معاون مفتی استانبول در ادامه گفت: مسجد ایاصوفیه یکی از مکان‌های تاریخی مهمی است که توجه همگان را به خود جلب می‌کند، این مسجد بسته به فصل به طور متوسط ​​روزانه حدود 50 هزار بازدیدکننده و سالانه حدود 6 تا 7 میلیون بازدیدکننده دارد.

آکتور اوغلو همچنین با اشاره به اینکه در ایاصوفیه در کنار اوقات نماز روزانه فعالیت های مختلفی انجام می شود، در ادامه افزود: علاوه بر این، در شب های مذهبی و جشن های فارغ التحصیلی برای قرآن آموزان با همکاری وزارت آموزش ملی برنامه های ویژه ای برپا می کنیم و سالی دو جشن فارغ التحصیلی در ایاصوفیه برگزار می شود.

آکتور اوغلو خاطرنشان کرد که برخی از بازدیدکنندگان از ایاصوفیه تمایل خود را برای گرویدن به اسلام ابراز می کنند. به طور متوسط ​​روزانه یک یا دو نفر در مسجد مراسم تشیع را انجام می دهند».

وی با بیان اینکه این ستاد هم خدمات راهنمایی و هم خدمات پذیرایی را ارائه می کند، گفت: در اینجا 50 پرسنل به عنوان بخشی از معاونت امور دینی داریم که برخی از آنها وظیفه راهنمایی بازدیدکنندگان در آداب صحیح مسجد و حفظ صف نماز در هنگام نماز را بر عهده دارند.

وی گفت: «علاوه بر این، ما راهنمایان مساجد داریم که راهنمایی های مذهبی ارائه می دهند و جنبه های فرهنگی و مذهبی اسلام و ایاصوفیه را برای گردشگران خارجی توضیح می دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا