اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: برپایی عزای حضرت سیدالشهدا در دهه محرم سیره معصومین علیهم السلام از ابتدا بوده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز دوشنبه ۱۹ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با دلیل برپایی عزای حضرت سیدالشهدا طی ده روز در ابتدای محرم فرمودند ، این سوال را سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه جواب داده و پیش از او هم کسانی پاسخ گفته اند که عزای سیدالشهدا با بقیه عزاها حتی عزای سایر معصومین علیهم السلام تفاوت دارد.

معظم له با اشاره به حدیث پیامبر اکرم که فرمودند كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی ، تاکید کردند که عترت در عزای سیدالشهدا صلوات الله علیه از روز اول محرم شروع کردند و روز عاشورا هم روز اوج عزادارای ایشان بود.

ایشان با اشاره به روایات متعددی که تاکید دارد عزای سیدالشهدا در تمامی دوره سال مناسب است که برگزار شود ، فرمودند این شیوه برگزاری عزا از ویژگی هایی است که فقط به امام حسین علیه السلام اختصاص دارد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام که فرمودند كانَ أَبى صَلَواتُ اللّه ُ عَلَيْهِ إِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وَ كانَتْ كَأبَتُهُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتّى يَمْضِىَ مِنْهُ عَشْرَةُ أَيّامٍ فَإِذا كانَ يَوْمُ الْعاشِرِ كانَ ذلِكَ الْيَوْمُ، يَوْمَ مُصيبَتِهِ وَحُزْنِهِ وَ بُكائِهِ وَ يَقُولُ: هذَا الْيَوْمُ الَّذى قُتِلَ فيهِ الْحُسَيْنُ صَلّى اللّه ُ عَلَيْهِ پدرم که درود خدا بر او باد، وقتى كه ماه محرّم مى رسيد، ديگر خندان ديده نمى شد، بلكه تا روز دهم همواره اندوهگين و غمناك بود، و چون روز دهم فرا مى رسيد ، آن روز، روز عزا و غم و اندوه و گريه او مى شد و مى فرمود: اين همان روزى است كه امام حسين عليه السلام در آن روز به شهادت رسيد ، تاکید کردند که عزای دهه محرم از همان ابتدا نزد معصومین مرسوم بوده و روز عاشورا را روز مصیبت بزرگ می دانسته اند.

ایشان در ادامه فرمودند در روایات متعدد که برخی از آن ها در رابطه با زیارت عاشورا می باشد ، معصومین علیهم السلام تاکید کرده اند که اگر توانستید زیارت عاشورا هر روز بخوانید.

معظم له تاکید فرمودند مگر زیارت عاشورا شامل چه مضامینی است ؟ ، زیارت عاشورا شامل روضه و ذکر مصیبت حضرت سیدالشهداست ، و روایت خاصه وجود دارد که مصیبت حضرت سیدالشهدا و زیارت عاشورا در تمامی دوره سال خوانده شود.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با استفاده از تعبیر ثارَ الله وَابْنَ ثارِهِ و وجود ادعاهای مشابه برای حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام توسط مسیحیان فرمودند نحن أبناء الدليل ، باید دید که دلیل مسیحیان در باره ادعاهایشان چیست ؟ ، چرا که در رابطه با این ادعا سند معتبر وجود ندارد.

معظم له در ادامه با اشاره به کتابی به نام ماذا فی کتب النصاری تالیف مرجع راحل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی فرمودند هم در این کتاب و هم در کتب متعددی که توسط فقهای مختلف منتشر شده به این گونه شبهات پاسخ داده شده است.

ایشان در ادامه فرمودند برای اثبات دلیل ، وجود قول از سوی خدای متعال یا نبی یا معصوم نیاز است ، تعبیر ثارَ الله وَابْنَ ثارِهِ هم حدیث قدسی است و منقول از خدای عزوجل است و هم پیرامون آن روایات متعدد از معصومین علیهم السلام وجود دارد و گرنه هر کسی می تواند ادعا کند که حرف خودش درست است ، اما ادعا اگر دلیل معتبر داشت مورد قبول هست و گرنه صدها دین و مذهب در دنیا وجود دارد و هر کدام برای خود ادعاهایی دارند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه بر این نکته تاکید فرمودند که عزای حضرت سیدالشهدا از زمان حضرت آدم و پس از آن توسط نوح نبی و پس از آن توسط حضرت ابراهیم و سپس حضرت موسی و حضرت عیسی سابقه تاریخی داشته و پیامبر ما هم بارها با ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام ، بر عزای ایشان گریه کرده اند.

ایشان در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اسْمَعِي يَا جَارَةُ که ضرب المثلی در فارسی در این رابطه هم وجود دارد که به در می گویند تا دیوار بشنود ، خطاب برخی از آیات قرآن به پیامبر اکرم را مصداق همین قاعده دانستند و فرمودند : خطاب آیه ۱۸ سوره کهف : وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا و آنها را بیدار پنداری و حال آنکه در خوابند و ما (برای رفع خستگی) آنان را به پهلوی راست و چپ می‌گردانیدیم و سگ آنها دو دست بر در آن غار گسترده داشت، و اگر بر حال ایشان مطلع شدی از آنها گریختی و از هیبت و عظمت آنان بسیار هراسان گردیدی ، و یا خطاب آیه اول سوره احزاب يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ ، در حقیقت مردم هستند ، مگر پیامبر تقوا ندارد ؟ ، خطاب این آیات که نمونه های آن در قرآن فراوان در حقیقت مردم هستند اگر چه پیامبر اکرم مورد خطاب واقع شده است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

پیامبران اولوالعزم طبق روایات ، تایید صحت داستان حضرت قاسم توسط برخی از فقهای بزرگ گذشته ، استفاده از لفظ ظن در برخی آیات قرآن به معنای یقین ، کیفیت محقق شدن نذر ، موارد مصرف زکوة ، وظیفه مکلف در هنگام تزاحم در احکام ، حکم نماز نافله برای پیامبر و سایر مردم ، حکم طلاق در هنگام عده و برخی احکام در مورد سجده ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا