اخبارجهانجهان اسلامعراق

کشت مجدد برنج در عراق پس از دو سال ممنوعیت

عراق کشت برنج را پس از دو سال ممنوعیت با متدهای جدید سازگار با آب و هوای این کشور از سر گرفت.

عراق پس از دو سال ممنوعیت به دلیل کمبود آب، کشت برنج را از سر گرفته است و در حال آزمایش گونه‌ای از این ماده گیاهی است که نسبت به نمونه‌های کاشته شده سنتی، آب کمتری مصرف می‌کند.

مهدی سحر الجبوری، معاون وزیر کشاورزی عراق به رویترز گفت که این کشور 150 کیلومتر مربع را برای کشت برنج در این فصل در نظر گرفته است و پیش بینی می کند که بازدهی آن 150 هزار تن باشد.

این اقدام به دنبال یک ممنوعیت دو ساله صورت می گیرد که طی آن سالانه 5 تا 10 کیلومتر مربع بذر برنج کاشته می شود.

در دهه‌های گذشته، این کشور بیشتر برنج مورد نیاز خود را کشت می‌کرد و گندم و جو صادر می‌کرد و زمانی هم بزرگترین صادرکننده خرما در جهان بود، تا اینکه مشکلات مربوط به کیفیت خاک، سیستم‌های آبیاری ضعیف، خشکسالی و دهه‌ها جنگ، عواملی بودند که بخش کشاورزی این کشور را تحت تأثیر قرار دادند.

مسئولان غله عراق می گویند که این کشور عراق همچنان به واردات حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تن برنج در سال جاری برای پاسخگویی به تقاضای داخلی نیاز دارد.

کشت برنج در عراق معمولاً از ماه ژوئن آغاز می شود و با برداشت در ماه نوامبر به پایان می رسد.

انواع مختلفی از برنج در عراق کشت می شود که برنج عنبر که به خاطر عطر و طعم بی نظیرش معروف است، محبوب ترین آنهاست.

کارشناسان کشاورزی عراق گونه جدیدی از برنج به نام قیری تولید کرده اند که ترکیبی از گونه های عنبر و یاس است و می توان آن را با سمپاش های ثابت و بدون نیاز به غرقابی کاشت.

این نوع برنج پس از آزمایش در ایستگاه تحقیقاتی مشخاب در سال گذشته، در این فصل در مقیاس کوچک کاشته شده است.

مسئولان دست اندرکار عراقی گفته اند که برنامه هایی برای گسترش کشت این نوع برنج در فصول آینده در دست اجرا دارند.

هدف دولت عراق است که وش آبیاری سنتی که شامل غرقاب کردن محصول با آب است، به استفاده از سیستم‌های آبیاری ثابت و کاشت‌های مکانیکی تبدیل شود.

برای سال 2024، کشت برنج در پنج استان نجف، دیوانیه، مثنی، ذی قار و بابل مجاز شده و استان نجف بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

بارندگی زمستان گذشته و تعهدات ترکیه برای افزایش دسترسی عراق به آب آزاد شده از رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد، باعث ازسرگیری کشت برنج شده است.

حسین مردان، نماینده مجلس عراق به رویترز گفت که زمین های کشاورزی در سال های آینده با اتخاذ روش های آبیاری قطره ای برای برنج، که در حال حاضر در دست مطالعه است، افزایش می یابد و به 1000 کیلومتر مربع خواهد رسید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا