اخبارجهان

دیوان بین‌المللی دادگستری: حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی غیرقانونی است

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد حضور اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطینی «غیرقانونی است و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد».

عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل روز جمعه ۲۹ تیر در اعلام نظر خود که الزام‌آور نیست، اعلام نمود: اسرائیل به‌عنوان کشور اشغالگر از قدرت خود در کرانه باختری و بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) برای الحاق اراضی فلسطینی، اِعمال کنترل دائمی بر این مناطق و ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین «سوءاستفاده کرده است».

بنا به نظر اعلامی دیوان بین‌المللی دادگستری، در نتیجهٔ این اقدامات، «حضور اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطینی غیرقانونی است و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد».

نواف السالم، حقوقدان لبنانی و رئیس هیئت قضات ۱۵ نفره این دیوان، گفت: «هیئت قضات به این نتیجه رسیده است که ساکن کردن شهرک‌نشین‌های یهودی در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس و تأمین (زمینه‌سازی) ادامهٔ حضور آن‌ها در این مناطق ناقض ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو است.»

ماده ۴۹ کنواسیون چهار ژنو به موضوع «انتقال اجباری و تبعید» در مناطق اشغال‌شده اختصاص دارد که در بخشی از آن آمده است «دولت اشغال‌کننده نمی‌تواند به نقل‌مکان یا انتقال قسمتی از نفوس کشوری خود به اراضی که اشغال کرده است، مبادرت کند».

دیوان بین‌المللی دادگستری درعین‌حال در مورد گسترش سیاست شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین «به شدت ابراز نگرانی» کرد و افزود که بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی این مناطق برخلاف تعهدات بین‌المللی آن به عنوان یک کشور اشغالگر است.

نظر این دیوان در شرایطی اعلام می‌شود که در یک پروندهٔ جداگانه براساس شکایت آفریقای جنوبی در حال بررسی احتمال وقوع نسل‌کشی در جریان حملات اسرائیل در ماه‌های اخیر به نوار غزه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا