اخبارجهانجهان اسلام

دبیر کل سازمان ملل: همه جای غزه بالقوه منطقه مرگ است

آنتونی گوترش هشدار داد که در غزه دیگر جای امن وجود ندارد و در ادامه تاکید کرد که همه جای غزه منطقه مرگ بالقوه است.

آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیامی در حساب ایکس خود با بیان این‌که تخریب در غزه غیرقابل درک و غیرقابل قبول است، تاکید کرد: همه جای غزه منطقه مرگ بالقوه است.

گوترش در پیام خود درباره غزه با بیان اینکه سطح تخریب و درگیری در غزه غیرقابل درک است، هشدار داد که در غزه دیگر جای امن وجود ندارد.

وی افزود: همه جای غزه منطقه مرگ بالقوه است.

دبیرکل سازمان ملل از تمام طرف‌های ذیربط خواست شجاعت سیاسی به خرج داده و برای تحقق آتش بس در نوار غزه تلاش کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در گزارشی اعلام کرد گروه افراطی حماس به همراه دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی، در حمله غافلگیرکننده ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) به اسرائیل که به جنگ غزه منجر شد، صدها جنایت جنگی مرتکب شده‌اند.

حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد و گزارش تازه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، یکی از جامع‌ترین مطالعات بین‌المللی دربارهٔ تهاجم بی‌سابقه این گروه به جنوب اسرائیل است.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که پاکسازی نوار غزه از ویرانی‌های ناشی از حملات رژیم صهیونیستی دست کم ۱۵ سال به طول خواهد انجامید. هزینه این عملیات پاکسازی نیز تا ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

تدروس آدهانوم گبریسوسرئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) در پستی در ایکس نوشت وضعیت بیمارستان ها و مداوای مجروحان را اسف ناک توصیف نمود.

سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که بیمارستان‌های کلیدی از کار افتاده‌اند و بیماران یا مجبور به مرخص شدن زودهنگام شده اند.

بیمارستان‌هایی که هم اکنون نیز مسئولیت این بیماران را بر عهده دارند، با کمبود شدید تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن ها با سه برابر ظرفیت خود کار می کند و برای مقابله با هجوم بیماران تلاش می کند.

لوئیز واتریج، افسر ارشد ارتباطات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) بعد از ظهر شنبه به وقت محلی ویدیویی دلخراش را از بیمارستان الناصر در توییتر منتشر کرد که در آن پرسنل بهداشت و درمان “تنها با آب برکه ها، خون ها را پاک می کنند.

او کودکانی را که روی تشک‌های آغشته به خون دراز کشیده بودند، این چنین توصیف کرد: که این کودکان به دلیل از دست دادن خواهر و برادر آسیب دیده‌اند، و برخی از آنان دست و پای خود را از دست داده بودند، و بسیاری از آنها هم جراحت در بدن و هم جراحت تغییر زندگی داشته اند.

سازمان جهانی بهداشت خواستار آتش‌بس شده است تا اطمینان حاصل شود که کمک‌های پزشکی می‌تواند به افرادی که نیاز شدید دارند برسد و مجروحان بتوانند از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند.

اما بر اساس آخرین گزارش ها اسرائیل و حماس هم چنان با طرف های میانجی بر سر آتش بس و دریافت امتیازات بیشتر به سود خود چانه زنی می کنند و آنچه که در این میان در حال از بین رفتن است، جان غیرنظامیان و افراد بی پناه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا