اخبارجهانمرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: مصائب عاشورای امام حسین علیه السلام تا روز قیامت تمام شدنی نیست

بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، به رسم هر ساله، امسال نیز در اجتماع عزاداران حسینی در شام غریبان امام حسین علیه السلام، روز دوشنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ به سخنرانی پرداختند.

این مراسم سخنرانی، با حضور صدها تن از علما، فضلا، خطبا، طلاب حوزه های علمیه، مقلدین مرجعیت شیعه و نیز عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در بیت معظم له، در شهر مقدس قم برگزار شد.

بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، در سخنرانی خود در شام غریبان امام حسین علیه السلام، فرمودند: مصائب عاشورای امام حسین علیه السلام تا روز قیامت تمام شدنی نیست.

معظم له ادامه دادند: خدای متعال با فرج حضرت مهدی عجل الله فرجه از قاتلان امام حسین علیه السلام انتقام خواهد گرفت.

آیت الله العظمی شیرازی همچنین فرمودند: امام صادق علیه السلام در سجده به زائران امام حسین علیه السلام دعا می‌کردند. راوی که از حج برگشته بود و دعاهای امام صادق علیه السلام در سجده برای زائران امام حسین علیه السلام را شنید گفت ای کاش به جای حج به زیارت امام حسین علیه السلام میرفتم تا دعاهای شما شامل من هم می شد.

بزرگ مرجع جهان تشیع، در ادامه سخنرانی خود، درباره زیارت فرمودند: زیارت یعنی حضور پیدا کردن، ولی خدای متعال نسبت به امام حسین علیه السلام از راه دور هم، عنوان زائر به انسان می‌دهد.

آیت الله العظمی حسینی شیرازی دام ظله در ادامه درباره عزاداری های موجود در زمان ائمه علیهم السلام، فرمود: در زمان ائمه علیهم السلام بسیاری از عزاداری‌های امروزی نبوده است، آیا فقیهی می‌تواند بگوید اینها بدعت است؟!

بزرگ مرجع جهان تشیع در ادامه مبحث خود درباره شعائر فرمودند:

اصول احکام الهی از قرآن و عترت گرفته می‌شود و چون موضوع و مصادیق شعائر در قرآن و روایات مشخص نشده، عرفی است. هر امری که در عرف تجلیل از امام حسین علیه السلام باشد از شعائر است.

ایشان افزودند: مواکب اطعام و بسیاری از شعائری که جدید است و در زمان ائمه علیهم السلام نبوده، تجلیل از امام حسین علیه السلام و شعائر است.

آیت الله العظمی شیرازی درباره ویژگی های سید الشهداء علیه السلام فرمودند: خداوند متعال برای امام حسین علیه السلام خصائصی قرار داده که حتی برای جد و پدر و مادر و برادرشان که از ایشان افضل هستند هم قرار نداده است. در روایات ولادت امام حسین علیه السلام جمیع ملائکه شهادت ایشان را به پیامبر تسلیت گفتند. خدای متعال برای امام حسین علیه السلام تغییرات تکوینی و تشریعی فراوانی قرار داده که از خصائص الحسینیه است

ایشان افزودند: پیامبر در جریان ولادت امام حسین علیه السلام هیچ دعایی نکردند، فقط نفرین کردند: اللهم اخذل من خذله، یکی از این نفرین‌هاست. پیامبر صلی الله علیه و آله با اشک چشم کسانی که می‌توانند کاری در راه امام حسین علیه السلام انجام دهند و نکنند را نفرین کرده‌اند.

ایشان افزودند: نصرت در مقابل خذلان است، کسی که هرگونه کارگشایی در راه امام حسین علیه السلام و شعائر ایشان انجام دهد آن حضرت را نصرت کرده است.

معظم له در ادامه به داستان خواب دیدن یکی از اهالی کوفه اشاره کردند و فرمودند: یکی از کوفیان پس از عاشورا، پیامبر را در عالم خواب دید، با اینکه نه شمشیر زده بود نه تیری انداخته بود، پیامبر فرمودند: تو در مقابل فرزندم حسین سیاهی لشکر بودی و دستور دادند به جهنم برود.

آیت الله العظمی حسینی شیرازی در ادامه خطاب به حاضرین فرمودند: از اعتبار و آبروی خود در راه نصرت امام حسین علیه السلام استفاده کنید. همت کنید تا سال دیگر در شهر خودتان یک حسینیه تاسیس کنید. در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی تلاش کنید انواع شعائر حسینی گسترش پیدا کند.

ایشان افزودند: با رایزنی و روش‌های مختلف همت کنید موانع زیارت امام حسین علیه السلام را برطرف کنید. تمام تلاش خود را در ایجاد تسهیلات برای زیارت امام حسین علیه السلام به کار گیرید که تعداد زائران اربعین حسینی به ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون نفر برسد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا