اخبارجهان

غرّش جت های چینی و اماراتی بر فراز “اردوگاه های بازداشت” اویغورها در سین کیانگ، یکی از مظلوم ترین مناطق مسلمان نشین جهان

چین دومین دوره رزمایش نظامی مشترک با امارات متحده عربی را آغاز کرد، این مانورها در استان سین کیانگ در شمال غربی چین، محل اردوگاه های بازداشت و بازآموزی مسلمانان اویغور چین، برگزار می شود.

وزارت دفاع چین اعلام کرد که چین و امارات رزمایش سالانه موسوم به سپر فالکون 2024 را در سین کیانگ برگزار می کنند.

طبق گزارش‌ها، رزمایش‌های مربوط به نیروی هوایی دو کشور در اواخر ژوئن آغاز شد و انتظار می‌رود تا اواخر جولای تقریباً به مدت یک ماه ادامه داشته باشد.

این دومین رزمایش مشترک چین و امارات است، و برگزاری رزمایش بین نیروی هوایی دو کشور به منظور “افزایش درک و اعتماد متقابل، تعمیق تبادلات و همکاری، بهبود همکاری استراتژیک و دستیابی به اهداف و انتظارات مشترک دو طرف صورت می گیرد.

چین به عنوان بخشی از یک استراتژی خود برای گسترش ردپای خود در منطقه، تلاش هایی به منظور ایجاد هماهنگی برای ایجاد روابط اقتصادی و نظامی نزدیکتر با کشورهای خاورمیانه انجام داده است که به طور سنتی به عنوان پایگاه ایالات متحده در نظر گرفته می شدند.

علی رغم تمامی حواشی مربوط به این همکاری، اما هم اکنون، این محل مانورهای هوایی بین چین و امارات است که مورد توجه قرار گرفته است.

سین کیانگ، استانی در شمال غربی چین، که خانه اقلیت مسلمانان اویغور چین و یکی از مظلوم ترین مناطق مسلمان نشین جهان است، و علی‌رغم اتهاماتی که نسبت به دولت چین مبنی بر وجود مجموعه‌ای از اردوگاه‌های بازداشت تحت عنوان بازآموزی برای جامعه اویغور وجود دارد و چندین سازمان حقوق بشر نسبت به آن ابراز تاسف کرده اند ولی دولت چین از آن ها به عنوان مراکز آموزش مجدد یاد کرده و کارکرد واقعی آن را پنهان کرده است.

در طول سال ها، چین به دلیل رفتار سرکوبگرانه و بازداشت اویغورها و سایر مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در یک گزارش سازمان ملل عنوان شد که رفتار چین با اویغورها می تواند “جنایت علیه بشریت” باشد.

میشل تیلور نماینده ایالات متحده در شورای حقوق بشر گفت که هنوز نسل کشی و جنایات علیه بشریت در سین کیانگ، که محل زندگی جمعیت زیادی از اویغورها است، ادامه دارد.

وی همچنین افزود که چین در میان درخواست‌های مداوم جامعه بین‌المللی برای احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مسلمانان اویغور ، به سرکوب آنان ادامه داده و توصیه‌های سازنده متعددی را رد کرده است.

سازمان های حقوق بشر گفته اند که دولت چین از سال 2017 به طور سیستماتیک به مسلمانان ترک و اویغور در سین کیانگ یورش برده و این حملات شامل بازداشت خودسرانه، شکنجه، ناپدید شدن اجباری، نظارت فراقانونی جمعی، تبعیض بر اساس فرهنگ و مذهب، تقسیم خانواده، کار اجباری، تجاوز جنسی و نقض حقوق باروری است.

برخلاف محکومیت جهانی نسبت به آزار و اذیت اویغورها توسط چینی ها، امارات علنا ​​از سیاست های پکن در قبال سین کیانگ حمایت کرده است، در سال 2019، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حالی که میزبان محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات در پکن بود، رسما از امارات به دلیل “حمایت ارزشمند” از سیاست های چین در قبال سین کیانگ تشکر کرد.

ولیعهد ابوظبی در پاسخ گفت که امارات از تلاش‌های چین برای حفاظت از حقوق و منافع اقلیت‌های قومی بسیار قدردانی می‌کند.

وی ضمن تایید اتهام های چین علیه مسلمانان ایغور اعلام کرد که امارات و چین آماده حمله مشترک علیه نیروهای افراطی تروریست هستند، که شامل جنبش اسلامی ترکستان شرقی می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا